Ja, det där låter underligt. Så även fast iZettle är avaktiverat händer detta titt som tätt... och sedan är perioden låst... använder du eEkonomi? Jag har den och under Inställningar / Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter kan man låsa upp. Jag har själv - som inte gillar låsningar - vid "Bokföring låst till:" ändrat till "Ingen låsning" (och att man låser först efter att man lämnat in inkomstdeklarationen). Kika om du kan ändra där så det blir upplåst. (Jag har tre räkenskapsår upplåsta... )
Sedan ska vi se, för jag tror det är så här (rätta mig om det är feltänkt):
Kvittot = 1510 i debet och 3010 i kredit säger vi (intäktskonto i alla fall)
Kortbet: 1580 i debet och 1510 i kredit (då har 1510 gått plus/minus noll)
Banken: 1930 i debet och 1580 i kredit (och då är det tänkt att 1580 ska vara noll)
Då skall hela 1510 vara tom och 1580 också. Men, programmet har även skapat en post till: 1580 i debet och ... vad mer? Den grejen måste alltså bokas bort varje gång det skett, på samma sätt som de lagts in fast så att debet 1580 istället blir kredit 1580 och ... blir debet.
Detta bokas, om det går, med samma datum som där felet uppstod. Ibland på en del verifikationer - om man går in på dem i efterhand och öppnar dem - kan man ta bort rader eller lägga till. Om du lyckas låsa upp, går det kanske att ta sig in på verifikatet och lägga till rader så konteringen blir den omvända?
Om det är omöjligt att låsa upp, får du vända dessa konteringar på sättet jag beskriver på den första dagen det är möjligt att göra så.
Om du gör så här, vi löst problemet till två tredjedelar! Bra, eller hur? Kan du prova?
Med vänlig hälsning Lena