Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

holmen80
MEDLEM

Finansiell leasing av personbil

Hej,

 

Jag kommer den 1/8 att hämta ut min nya personbil som jag kör via finansiell leasing i 36 mån.

Kommer att betala en första förhöjd avgift.

 

Min fråga:

Eftersom detta är en finansiell leasing, måste jag då lägga upp ny anläggningtillgång?

Skall avskrivningunderlaget vara inkl eller exkl moms?

bild.png

 

Har tolkat det som jag måste göra så, hade jag kört operationell leasing så hade jag inte behövt det?

 

Vidare så undrar jag hur jag skall hantera den första förhöjda avgiften? Skall jag periodisera den på 36 mån? Visst får man dra halva momsen direkt på den?

 

Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske skall man hantera detta på ett helt annat sätt, tar oavsett emot förslag.

 

Stort tack på förhand

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det skall anses som finansiell eller oerationell leasing beror på om du redovisar enligt K2 eller K3 regelverket.

"Operationell och finansiell leasing

Med operationell leasing (även kallad fullserviceleasing) menas ett leasingavtal där leasegivaren står risken för service, underhåll, reparationer, försäkringar mm. Vid finansiell leasing (som är vanligast) är det leasetagaren som står för dessa kostnader.

Företag som upprättar årsbokslut eller årsredovisning enligt K2 ska redovisa all leasing som operationell leasing, dvs även om det är fråga om finansiell leasing.

Företag som tillämpar K3 ska skilja på operationell och finansiell leasing. Den operationella hanteras som hyra, och den finansiella som ett köp. Det är dock tillåtet att redovisa finansiell leasing som operationell (hyra) även vid tillämpning av K3 (dock inte vid upprättande av koncernredovisning)."

Så är det så att du redovisar enligt K3 regelverket så skall du lägga upp bilen som en anläggningstillgång med beloppet exklusive moms.

Den första förhöjda leasingavgiften hanteras på samma sätt oavsett dvs den skall periodiseras på 36 månader och du får ldra av hela momsen direkt vid betalningen av den.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim,

Tusen tack för ditt svar 👍



Den beskriver väl samma upplägg som jag har?

Att jag bokar första förhöja avgiften som en tillgång som jag sedan får lyfta halva momsen på?

 

Hej

Ja den beskriver samma upplägg och det stämmer att du skall bokföra upp det som en tillgång och lyfta halva momsen.
Jag tog bort länken till det du hänvisade till då den kom direkt ifrån en konkurrent och länkar från konkurrenter vill vi inte hänvisa till i vårt forum. Hoppas du har överseende med detta.

/Joachim

Sorry, kommer inte upprepas 😞

 

Stort tack för all hjälp 🙂