- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Flera näringsversamheter. Deklarationsbilaga NE eller NEA? Deklarerar nu!
Hej!
Jag har förutom min enskilda firma även en passiv verksamhet (skog) som jag undrar över. sitter just nu och deklarerar. För visst ska jag skapa en ny deklarationsbilaga till den passiva versamheten? Då finns inte NE att välja utan bara NEA, är det den jag ska välja?
Och ska resor med privat bil i företaget in på R16 och avdrag för lokal i hemmet på R22? Jag har läst ibland att båda kan läggas in på R22. Vad är det för skillnad att föra in på 16 /22? Är det något mer som kan dras på R16 och R22?
Stort tack på förhand, hoppas på snabbt svar! 😀🙏
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det stämmer att det är NEA du skall använda för den passiva verksamheten.
Skillnanden på R16 och R22 är att i R16 skall faktiskta kostnader man haft men inte bokförts tas upp dvs kan vara Avskrivningar på byggnader respektive inventarier.
Det förekommer att man i deklarationen ska ersätta bokförda avdrag för avskrivningar och nedskrivningar av värdet på byggnader respektive inventarier, med avdrag enligt skattemässiga beräkningar som inte bokförts. Sådana skattemässiga avdrag tas då upp vid fältkod R16 på NE-blanketten samtidigt som bokförda avdrag återförs vid fältkod R13.
R22 används för kostnader man haft som t ex milersättning, hyra i egen fastighet.
Bifogar en länk till vår skriva hjälp gällande NE NEA mm
https://support.vismaspcs.se/visma-skatteprogram/content/online-help/blankett-ne-allman-vagledning.h...
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack för mycket snabbt svar!
Jag ska tillägga att jag inte bokfört några löpande kostnader för resor under året. Gör det någon skillnad för val av ruta? Du skrev "faktiska kostnader", och det är det ju, faktiskt, så då borde det ju bli R16 om jag förstått dig rätt?
Mvh K
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Såhär står det när jag klickar fram bilaga NEA: och jag kan heller inte fylla i att den är passiv. Jag vill ju heller inte att överskott/underskott ska trasslas ihop med min enskilda firma..
"Deklarationsbilaga NEA är en underbilaga till blankett NE. Den kan lämnas av fysisk person eller dödsbo som har flera verksamheter med skilda bokföringar eller som driver näringsverksamhet med någon annan och har gemensam bokföring. Överskott/underskott överförs automatiskt till Övriga skattemässiga justeringar under Enskild firma."
Är det fortfarande rätt?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ja det låter fortfarande rätt. Det är en annan verksamhet du har även om den är passiv. Kontakta skatteverket är mitt råd för att reda ut detta mer.
/Joachim