Dags för basfrågor igen:
1)
Har ett lager i en enskild firma som bokförts 4010 -2018- och momsen redan lyfts från.
HUR kan jag lyfta detta och tillföra mitt AB? Sälja det till mitt AB som till en kund
ELLER
kan jag "lyfta" ut det mot 2018 och bokföra in det i mitt AB men nu utan att dra momsen "igen"?
// Vet att uttag av vara ska beskattas men då det lyfts mot 2018 borde det väl vara "skattefritt"?
2)
Hur bokför man en vara som egentillverkats av inköpta halvfabrikat och inköpta delar och nu blivit en ny vara med ett eget värde? Det saknas ju ett inköp av varan men den existerar ju i företaget?!?
Hej
1. Du måste bokföra det som ett eget varuuttag i ditt Aktiebolag och sedan lägga in det som en egen insättning i aktiebolaget. Så det bästa är att aktiebolaget köper det av den enskilda firman då slipper du som privatperoson påverkas.
2. Du bokför inköpet av materialet mot konto 4000 eller 4010 när detta material köps in.
När varan sedan är färdigtillverkad så kan du lagerföra den på konto 1460 och minska kostnaden.
1460 Debet (Inköp eller tillverkningspris)
4990 Kredit (Inköp eller tillverkningspris)
Sedan gör man enklast en inventering innan bokslutet och räknar fram vilket varuvärde man har i slutet av året och justerar upp eller ner lagervärdet.
/Joachim
Tack för snabbt svar! Följdfråga då om jag gör som du föreslår på 1) kan försäljningssumman från Enskilda vara samma som Enskilda köp in varan för isf?
OCH
kan jag jämna ut inkomsten från försäljningen i Enskilda mot 2018 så det inte uppstår en "vinst" som indirekt inte finns och skall beskattas vilket känns fel?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.