Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Flytta ej avdragsgill pensionskostnad

Hej,

Jobbar i Visma eEkonomi och vi har ett AB med två anställda.

Vi har betalat för mycket tjänstepension till försäkringsbolaget jämfört med vad vi har utrymme till. Vi vill flytta avdragsgill pensionskostnad om 40 487 kr från konto 7410. Till vilket konto som innebär ej avdragsgill kan vi flytta summan för att det ska bli rätt vid bokslutet?

(Det gäller alltså ingen person som tar ut lön, utan ett pensionssparande för anställda.)

 

Tack på förhand!

Hälsningar Karin

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Du kan skapa ett nytt konto på t ex 7419 och döpa det till Pensionspremier ej avdragsgill.

Tänk på att du även ska beräkna löneskatt på den delen som inte är avdragsgill. Här är jag lite osäker på om löneskatten är avdragsgill eller inte, är 10 år sedan jag hade ett ärende med för mycket pensionspremie.

 

Du vet väl om att du har rätt att använda utbetald lön under året eller året före när du gör bedömningen om premien är för hög.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Carina, det är en idé. Kodar man konton på olika sätt för att de ska vara antingen avdragsgilla eller ej avdragsgilla? eller är det bara namnet på kontot som visar det?

Löneskatten är betald och bedömningen av utrymmet görs varje år.

Hej Karin,

 

Nej vad jag vet så är det ingen kodning, därför bra med tydliga namn i kontoplanen så det är lättare att hitta rätt när man ska göra skatteberäkningen.