Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eliber
MEDLEM

Flytta över årets resultat från 2099 till 2019?

Hej!

Jag har enskild firma och använder kontantmetoden. I mitt tidigare bokföringsprogram skulle Årets resultat bokföras på konto 2099 oavsett om det gällde Enskild firma eller AB. Det betyder att när jag bytte till Visma Eekonomi så följde detta med (årets resultat ligger kvar på konto 2099) men i Visma Eekonomi bokförs/används ju Årets resultat på konto 2019 för enskild firma, vilket gör mig lite fundersam hur jag ska göra.

 

Jag upptäckte detta nu när jag skulle påbörja bokslutet för år 2023 och därmed behövde omföra resultatet för år 2022 till konto 2010 (eftersom jag hade missat detta i början av 2023). När jag skulle bokföra omföringen (valde bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton) så dök konto 2019 såklart upp vilket inte kommer stämma eftersom mitt Årets resultat ligger på 2099.... 

 

1) Behöver jag på något sätt flytta över Årets resultat-beloppet (för år 2022) från konto 2099 till konto 2019 innan jag gör något annat, för att bokslutet (och omföring mellan konton) för 2023 ska bli rätt? Hur gör jag i så fall det?

2) Sen funderar jag över om det verkligen är ett måste att omföra resultatet från år 2022 till Eget kapital innan jag gör 2023 års bokslut, eller om jag kan strunta i det och istället flytta över allt nu i början av det här året? Gör det något om det varit fel tidigare så länge det blir rätt nu, så att säga?

 

Hoppas jag gjort mig någotsånär förståelig. Tack på förhand!

/Elina

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag skulle nog boka om 2022 års resultat på konto 2099 direkt till konto 2010. På så sätt får du rätt saldon på alla kapitalkonton i Utgående balans 2023-12-31. Ombokningen kan du gör med datum 2023-12-31. 

 

Lägger du det på konto 2019 kommer konto 2019 Årets resultat att innehålla både 2022 och 2023 när du är klar med bokslutet. Så direkt till konto 2010.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK