Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jonte_123
MEDLEM

Flytta överflödigt belopp från 2650

Hej! 

Jag har under året bytt från Visma Enskild Firma till eEkonomi Smart. 

Nu när jag har gjort momsdeklarationen för dec -22, så ser jag att det ligger 10250 SEK på redovisningskontot för moms (2650). 

 

För att det kontot ska stämma framöver, skulle man kunna flytta över 10250 SEK från konto 2650 till konto 1630 för att redovisningskontot för moms bättre ska överensstämma med vad som ska betalas/återbetalas?

 

Jag antar att summan 10250 SEK är något som bara har hängt med från tiden när jag hade Visma Enskild Firma, och nu bara ligger där och "skvalpar"... 
/ J 

9 SVAR 9
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det beror lite på varför det ligger 10 250 kr där och om konto 1630s saldo stämmer. Man brukar normalt sätt inte använda 1630 i enskild firma då detta inte är en tillgång i företaget då det även sker privata saker på skattekontot. Om du dock brukar använda detta ändå, så skall detta stämma med vad du har som saldo på skattekontot. Så om varken 2650 eller 1630s saldon stämmer och det blir korrekt om du flyttar 10 250 från 2650 till 1630 så ser jag inga problem att du gör det. 

 

Det du dock behöver kontrollera är alltså varför det ligger detta saldo på 2650 och vad du skall ha för saldo där. Om saldot inte stämmer, så bör du kontrollera tidigare räkenskapsår och titta vad som kan ha gått fel för att kunna avgöra hur du skall korrigera detta bäst. Enklast är att ta ut en huvudbok på 2650 och kontrollera så att det som bokförts som skuld/fordran även bokförts bort när du fått tillbaka pengarna/betalt in pengar gällande momsen. Utgående saldot på 2650 skall vara vad du har i momsfordran/skuld sedan din senaste momsperiod om denna ännu inte har betalts/fåtts tillbaka. 

 

En vanlig anledning till att ha kvar saldon på 2650 i enskild firma kan vara tex att man betalt/fått tillbaka moms på sitt privata konto och glömt bokföra det, så jag skulle kikat på om du fått det tidigare i detta året eller gamla år.

 

Ha det fint!

Josefine

Okej tack så mycket för ditt svar! 😃

Hur gör man om det är så att 2650 under tidigare år inte har någon direkt koppling till vad som har betalats eller vad man har fått tillbaka från Skatteverket? 

Är det i så fall klokast att ta ut den summan på 10205:- som ett eget uttag till sig själv bara, för att på så vis ha ordning och reda i bokföringen? 

Hej igen!

 

Ingen fara. 🙂 Hm den borde ha koppling till vad du fått eller betalat, oavsett vilket program du har haft tidigare men jag kan förstå att det kan vara svårt att hitta. Det är svårt att säga om du kan göra det, eftersom felet också kan vara på grund av felaktigt bokförd moms och korrigeringen bör egentligen påverka resultatet. 

 

Så utan full insyn i din bokföring kan jag tyvärr inte ge dig råd kring om det går bra att bokföra det som ett eget uttag eller inte, men så länge all annan bokföring ser korrekt ut från tidigare år så bör det gå bra. Om du ändå inte kan hitta felet, så blir det också svårt för dig att avgöra hur korrigeringen skall påverka resultatet vilket bör betyda att eget uttag går bra. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej! Om jag skulle göra ett eget uttag, hur bokför jag det då på bästa sätt? 

Jag har summan 10205:- nu på konto 2012 "Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)". Och om jag tar ut dem som ett eget uttag så påverkas ju konto 1930. 

 

Så rimligtvis borde ju konto 2012, 1930 och 2013 påverkas om jag förstår det rätt?

 

Är jättetacksam för svar på det.

 

Hej igen!

 

När jag säger eget uttag, så menar jag inte att du skall bokföra något på 1930 utan redovisa att du i sådana fall fått dessa pengar med privata pengar. Detta blir som ett eget uttag, eftersom pengarna aldrig kom in i på företagets konto utan gick direkt till ditt privata konto. Om du nu har samma summa på konto 2012, så låter det som att du missat steget av att bokföra bort själva fordran/skulden när den uppkom på skattekontot. I och med att du använder konto 2012 så antar jag att du faktiskt bokför dina skattekontohändelser via detta kontot, och du bör du kunna använda 2650 och nolla det kontot och 2012 och nolla det kontot. Det är dock som sagt svårt att säga utan att veta vad som skall finnas på konto 2012. 

 

Om du bar skall redovisa att du fått moms på ditt privata konto så hade man bokfört 2013 i debet och 2650 i kredit för att visa att man fått moms utbetalt till sitt privata konto. Om man skulle visa att man betalt momsen med sina privata pengar så hade man bokfört 2018 i kredit och 2650 i debet. Du skall absolut inte blanda in 1930 i detta eftersom ingenting har skett på ditt företagskonto, och du kommer då få fel saldo på 1930. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej!

Det stämmer att jag flyttade summan från konto 2650 till konto 2012 i slutet av december. 

Se bild:

Jonte_123_0-1673880749294.png

Och därmed borde ju konto 2650 vara "nollat" från den här summan, eller hur?

 

Men om jag förstår det rätt så är det alltså inga pengar jag kan ta ut eftersom de inte återfinns på 1930-kontot? Och det kontot ska ju inte användas precis som du skrev innan. 

 

För att det ska bli så rätt som möjligt, skulle vara bäst att flytta över summan nu från konto 2012 (kredit) till konto 2013 (debet)? För att på så vis visa att jag har fått moms utbetalt till mitt privata konto?

 

Hoppas inte jag rör till det..

Hej igen!

 

Okej då förstår jag. Om du fick det utbetalat till ditt privata konto så kan du bokföra det så som du föreslog ja. Eftersom skattekontot är privat i en enskild firma så bokför man det mot ett 20XX konto om man vill hålla koll, där man sedan gör en omföring varje nytt räkenskapsår samtidigt som man nollar sina andra kapitalkonton för att alltid ha alla 20XX konton förutom 2010 eget kapital nollade och bara visar årets egna uttag/insättningar m.m. Detta kan du läsa mer om här.

Så du kan flytta överför summan från 2012 till 2013 om du skulle vilja, för att visa att du fått pengarna utbetalda från skattekontot till ditt privata konto. 

 

Ha det fint!

Josefine

Jättebra, då gör jag det. Så den här "omföringen av konton för eget kapital", den är alltså valfri att göra per den 1/1 i början av det nya räkenskapsåret för att nolla alla 20xx-konton förutom 2010 Eget kapital, och därmed kunna se det nuvarande årets egna uttag/insättningar? Stämmer det? 

Hej igen!

 

Den är valfri, men bra att göra för att kunna hålla koll på varje räkenskapsårs egna insättningar och egna uttag osv. Det finns dock som sagt inget som är tvingande över det. Det enda som man bör göra är att nolla 2019 Årets resultat och flytta till 2010 året efter, så detta kontot alltid är noll till bokslutet. 

Ha det fint!

 

Josefine