Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hadil Salem
UTFORSKARE

Flytta semester löneskuld

Hej!

Två aktiebolag som inte är dotterbolag ägs av samma person. Under 2022 flyttade vi anställda från det ena bolaget till det andra, vilket innebar att semesterlöneskulder och sociala avgifter också överfördes. Ingen faktisk pengaöverföring skedde; istället bokförde vi en skuld i det första bolaget och en fordran i det andra. Nu rekommenderar revisorn att det enklaste sättet att hantera detta är att fakturera över kostnaderna och intäkterna och sedan bokföra dem i varje bolag för att minska skulderna. Jag är dock osäker på följande:

1. Hur ska båda fakturorna bokföras (vilka konton ska användas)?
  2. Bör fakturorna dateras med 2023 års datum? Skulden kommer ju att kvarstå tills betalningen sker under 2024.

Tack på förhand.

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. I det första bolaget så skall fakturorna bokföras mot skuldkontot som skulden är bokförd på när de betalas. På så sätt så nollar ni skulden så den inte längre finns kvar.

Motsatt i det andra bolaget där ni skall bokföra inbetalningen mot fordranskontot som summan är bokförd på för att fordran skall nollas i det företaget också.

2. Då det ligger som skulder/fordringar så spelar det egentligen inte någon roll vilket år fakturona skapas i och det kommer oavsett bokföras upp en kundfordran om du gör dem i 2023 så jag skulle säga att det enklast är att skapa dem med datum i 2024.

/Joachim

Tack så mycket Joachim 😊