Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

userida
MEDLEM

Föra om långfristig skuld till eget kapital?

Hej!

vid nystart av vårt bolag 2021 lånade vi in 380 000:- in till bolaget och bokförde detta som en långfristig skuld. 
Om jag vill lägga om denna skulden till någo som ligger "låst" i bolaget istället, kan jag då föra om det till eget kapital och skulle det isåfall påverka balans/resultat positivt?
eller vad har man för valmöjligheter med dessa 380 000:- om man inte vill att de ska ligga som en skuld utan "tillgång" om ni förstår mig rätt.

 

tips och råd mottages tacksamt.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Ni kan göra om lånet till aktieägartillskott, villkorligt eller ovillkorligt, förutsatt att företaget är ett AB. Alternativt göra en nyemission (ge ut nya aktier) och "betala" dessa genom att efterskänka lånet. Vid nyemission är kapitalet låst, som aktiekapital, och kan inte återbetalas. Aktieägartillskott kan i vissa fall återbetalas - ni behöver läsa på om de olika varianterna och besluta vilka regler som ska gälla. Tillskottet blir eget kapital och förbättrar soliditeten i bolaget men inte resultatet. 

okej tack!

Jag tänkte mig ett ovillkorat aktietillskott. Men detta kan bokföras om när som helst egentligen då, det måste inte ske vid ett bokslut?

Just nu har jag ett saldo på 2390K 380 000:-

Jag tänkte mig att jag gör en omföring såhär:

2390D 380 000:-
2093K 380 000:-

 

Detta går att justera nu då enligt konteringsmall ovan?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag kan inte hitta något om att det måste ske vid ett bokslut nej, i och med att det kan göras när företaget behöver öka sitt egna kapital för att undvika förbrukning av det. Din kontering ser rimligt ut ja. Tänk på att det finns ovillkorat och villkorat aktieägartillskott, precis som AnnicaL nämnde. Det kan vara bra att läsa om skillnaderna här, då det finns lite olika krav på dem båda. 

 

Ha det fint!

/ Josefine