Sitter med årsredovisningen för 2024. Förra året tog stämman beslut om att inget skulle delas ut. En extra stämma tog dock beslut på att 300 000 kr skulle delas ut.
I Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning har jag i "Förändringar i eget kapital" och kolumnen "Balanserat resultat" angett -300 000 för "Utdelning".
I "Resultatdisposition" finns det ett avsnitt som heter "Utdelning beslutad på extra bolagsstämma" där man kan ange "efterutdelning". Vad har dessa för relation? Anger jag inget där eller ett felaktigt värde så får jag inga fel eller varningar. Ändrar jag däremot i balanserat resultat så kommer det varningar direkt.
Hej
Med förra året antar jag att du menar 2023?
Då utdelningen för 2023 bestämts efteråt så skall den utdelningen som beslutats om vid den extra stämma läggas in i resultatdispsitionen.
Så ta bort de 300 000 från förändring av eget kapital och lägg in dem under resultatdispositionen istället.
/Joachim
Med förra året menar jag 2024, men det avser ju vinsten för 2023. Utdelningen är bokförd på 2091. Tar jag bort summan från Utdelning i Förändringar i eget kapital får jag denna varning: "Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (359 117) stämmer inte med raden i balansräkningen (59 117). Kontrollera och justera värdet för att fortsätta."
Såg nu att du förra året besvarade samma fråga från en annan medlem i den här tråden: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Skillnad-utdelning-vid-quot-Forandringar-i-eget-ka...
Som jag uppfattar ditt svar där så ska jag ta bort summan från resultatdispositionen, då den redan är utbetald och bokförd. Är det korrekt uppfattat?
Hej
Ja det är korrekt uppfattat.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.