Hej
Har problem att komma vidare i Förändringar i eget kapital .
Har läst om flera som har samma problem men tyvärr inte blivit klokare.
Kanske kan ni komma på vad som är problemet.
Bif, div. Bilder.
Tack på förhand 😀
Löst! Gå till lösning.
Du får nog komplettera frågan med en bild på resten av balansräkningen om någon ska kunna ge råd - det är Eget kapital som behöver stämmas av, inte tillgångarna. Är det bolagets andra räkenskapsår du nu ska avsluta?
Sorry 😁
Här kommer lite mer bilder och det är andra året som ska avslutas.
OK, då går det bättre! Din bokföring av årets resultat är felaktig, i resultaträkningen är det 120484 kr men i balansräkningen har du 195031. Det beror på att du inte har fört om föregående års resultat 74547 från 2099 till 2091. Detta ska göras direkt efter årsstämman och borde således ha bokförts under våren 2023. Gör det nu per 231231 och överför nya värden till bokslutet så ska du se att det blir ihop.
Lysande, nu försvann en punkt 😂 Tack snälla🙏 Men har en rackare kvar som inte vill bort😪
Du har en differens på 20000 mellan Tillgångar och Eget kapital/Skulder. Det måste redas ut, någonting du bokfört balanserar inte.
Dessutom är det fel att ha en minuspost på raden för Övriga skulder till kreditinstitut - det var så även föregående år. Är det något som är bokfört åt fel håll, eller i själva verket på helt fel konto/n?
Okay😁 Tackar🙏, då får jag gräva djupare😋
Hej 👋
Jag har grävt lite i Övriga skulder till kreditinstitut
Och jag har bokfört amorteringen på företagslånet i 2350 i debet, ska det vara i kredit kanske 😁
Nej, det är rätt att amorteringen ska bokföras i debet. Du hade ett debetsaldo på den raden i balansräkningen redan i förra bokslutet som skulle kunna motsvara 6 amorteringar om det varit samma amorteringstakt hela tiden. Du ska alltså debitera samma konto som lånet bokfördes i kredit på från början. Så om hela förändringen från fg år till detta bokslut på 145285 är amorteringar ska detta saldo flyttas till det konto där lånet bokfördes när det togs.
Tack snälla för all hjälp🙌😀🙏 Nu är den posten klar 😂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.