Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

Förbrukningsinventarier/tillgångar

Hej,

jag sitter och funderar på en sak. Då jag har ett eventbolag som sysslar med grillbuffer blandannat. (AB med faktura metoden)

jag har i företaget köpt in ett eventtält, kostade runt 11000kr inkl moms samt två grillar a 5000kr inkl moms.

Jag har bokfört dessa som förbrukningsmaterial då jag räknar med att dem har en livslängd på Max 3 år och för att priset är under ett halvt prisbasbelopp.

Men samtidigt slog det mig idag att detta borde väl räknas som en tillgång i företaget och borde väl ligga med som en tillgång i balansräkningen eller tänker jag fel?

Hur hade ni bokfört detta? Låta det vara som det är idag (förbrukningsinventarier) eller ändra verifikationerna och bokföra detta som en tillgång på något sätt?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då värdet på dem inte överstiger ett halvt prisbasbelopp så hade jag låtit det vara som det är idag dvs låta det ligga kvar som förbrukningsinventarier.
Tältet och grillarna är fortfarande tillgångar i för

Dels slipper du krångla med avskrivningar och om någon av förbrukningsinventarierna skulle säljas så är det enklare att bokföra den försäljningen. Istället för att då dels bokföra bort tillgången och beräkna om det är en vinst eller förlust så kan ni ta intäkten direkt mot ett föresäljningskonto.

Tältet och grillarna är fortfarande tillgångar i företaget även om de inte är det rent bokföringstekniskt.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

webtomten
MEDLEM

Hej,

tack för svar. 

Men går dessa tillgångar att använda för att vända på ett negativt resultat. Säg att man går -8000kr men genom att lägga tältet och grillarna tex som anläggningstillgångar så kommer ju resultatet bli helt annorlunda. Eller kan man räkna in detta värdet i bokslutet ändå på något sätt?

Hej

Det går inte att anävnda kostnader man tar direkt för att vända ett negativt resultat. Då tillgångarna har ett relativt ringa värde som exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp så är det inte något man normalt sett skriver av. Anledningen till att gränsen på ett halvt prisbasbelopp har sats är för att andrahandsvärdet/Livslängden oftast är högre och längre på dessa.

/Joachim 

webtomten
MEDLEM

Hej igen,

En ny liten fundering som dök upp angående detta.

jag har ju lagt in tältet och en iPad som korttidsinventarier under anläggningstillgångar. Detta gjordes redan vid köp, men om jag förstår det rätt påverkar detta inte bokföringen.

Men en fundering som dök upp, är ska dessa förbrukningsinventarier även ligga på ett konto för inventarier? Tex 1220? För läser man info texten om detta konto så kan man även bokföra cyklar m.m på detta konto. Eller ska det bara användas vid avskrivningar?

eller finns det något annat sätt att ta upp värdet på dessa produkter i bokföringen? För oavsett om dom är avskrivna har dom ju ett värde tänker jag när man gör årsredovisningen?

Både tältet och ipaden borde ha en livslängd på längre än 3 år tänker jag.

Hej

Korttidsinventarier kommer inte påverka bokföringen om du valt att inte markera att de skall skrivas av. Enbart om du valt att de skall skrivas av som det kommer påverka bokföringen.

Konto 1220 skall du enbart använda när det är en invenarie som har ett värde över ett halvt prisbasbelopp och då skall dessa inventarier skrivas av på ett antal år. Som jag tidigare nämt så hade jag pesonligen inte ansett detta som inventarier utan tagit kostnaden på dem direkt utan att lägga in som korttidsinventarier. Du har ju tillgången i form av tält och grillar oavsett.

/Joachim

webtomten
MEDLEM

Hej igen,

Jo jag är med på hur du tänker och vad du menar.

Men det finns en liten risk att jag hamnar i ett läge i slutet på december som gör att jag förbrukat mer än halva aktiekapitalet om december blir lika dålig som oktober och november. Vilket jag inte hoppas på då min försäljning brukar gå upp i december.

Men om det skulle ske går det då att använda tältet och grillarna som en tillgång för att täcka upp det som fattas om dem är avskrivna direkt? Kommer handla om max 5000kr, eller är det enklast att bara sätta in det som fattas som ett aktieägartillskott?

Hej

jag skulle rekommendera att göra ett aktieägartillskott istället om det är möjligt. Skriv dokumentationer som ett villkorat aktieägartillskott vilket gör att det är återbetalningsbart i framtiden. En fördel med det är att du då kan ta ut detta skattefritt längre fram.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim