Hej!
Jag har en fråga, som gäller för mitt aktiebolag.
Jag har köpt en effektmätare, kostar 25197 kr exkl. moms, med uppskattad livslängd av mer än 5 år, och en sensor för 16692 SEK exkl. moms. med uppskattade livslängd av ca 3 år. De både läggar i samma faktura.
Får jag bokföra dem som förbrukningsinventarier på 5410, dvs göra direktavdrag?
Tack på förhand
Löst! Gå till lösning.
Hej
Då båda inköpen tillhör samma inköp/Inventarie (De hör ihop antar jag?) Så får du dessvärre inte göra ett direkt avdrag på detta.
Direktavdrag får även göras för inventarier som har en beräknad användningstid i företaget på högst 3 år oavsett vad de kostar. Med användningstid menas den normala ekonomiska livslängd inventariet kan antas ha i en verksamhet av det slag som företaget bedriver.
Så jag rekommenderar att du lägger upp detta som en enhet/anläggninstillgång och skriver av dessa på tre år. Bokför inköpet på konto 1220
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej och tack för ditt svar 🙂!
Det stämmer att de hör ihop, d.v.s. det går inte att använda det ena utan det andra.
Det är en speciell mätare som används för att kalibrera lasereffekt.
Jag uppskattar mätarnas livslängd till över 5 år, kanske upp till 10 år! Spelar det någon roll eller du rekommenderar fortfarande vad som står på ditt svar; " en enhet/anläggninstillgång och skriver av dessa på tre år. Bokför inköpet på konto 1220" ??
Ha det så fint!
Bashar
Hej
Rekommenderar oavsett en avskrivningtakt på 3 år med tanken på vilket värde de har tillsammans. Känns onödigt att dra ut på avskrivningarna längre om de inte kostar mer i inköp.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.