Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

samjabar1
MEDLEM

Fördel med Handelsbolag där 1 bolagsman är en juridisk person

Hej,

Jag fick idag en fråga av en bekant o tänkte kolla med er då jag inte kunde ge rakt svar 🙂

Vad är det för fördel att starta ett handelsbolag med 2 bolagsmän (1 privat person och 1 juridisk person dvs ett AB) ABet skall äga 100%. dvs resultate av ev vinsten i HB beskattas i AB

Kan man göra så att skriva ett avtal mellan 2 bolagsmän där de beskriver att ABet skall ha 100% av resultatet? och isf kan den privata personen ta ut pengar från HB som eget uttag UTAN att beskattas då ABet kommer stå för hela vinsten och betala skatt?

Kan ABet ta nån form av ersättning som 'eget uttag'?

Tacksam för svar 🙂

2 SVAR 2

Man beskattas inte för dom egna uttagen överhuvudtaget i handelsbolag/enskild firma. Däremot så uppstår negativ räntefördelning i bägge fallen. Så om du gör uttag ur ditt handelsbolag som överstiger det resultat du får (i ditt fall noll) så blir det negativ räntefördelning. Du bygger även upp en negativ anskaffningsutgift i din N3A-blankett vilket då ger en skatteeffekt vid eventuella avveckling.

Men visst kan det finnas fördelar med en juridisk person som delägare men inte för att slippa skatt.... Dessutom så skall man i handelsbolag som har juridisk person som delägare upprätta årsredovisning som skall skickas in till Bolagsverket. Nu är det, märkligt nog, ingen som har koll på det även om det på bolagsverket.se faktiskt står att man t.o.m skall påföras förseningsavgift om man inte sköter det. Dom sköter dock inte kontrollen som dom borde, liksom i en hel del andra fall...

samjabar1
MEDLEM

Stort tack för ett bra svar.

Ja verkligen ,det finns fördelar med ett AB som bolagsman. 

Har kikat runt och fann vissa handelsbolag med ett AB som delägare och de inte har nån årsredovisning.

Tack så mycket för ett bra och proffisionellt svar.

MVH