Hej!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det ser i stort sett rätt ut. En sak ser jag som behöver justeras. Då frakten när den säljs inte skall ingå i VMB försäljningen så behöver den delas upp. Annars blir det moms beräknad på fraktintäkten en gång till när sedan moms på eventuellt överskott skall beräknas.
Att det inte var någon moms på frakten till Tyskland beror på att man inte redovisar vanlig moms när man gör inköp från momsregisterade företag utanför Sveriges gränser. Frågan är bara om det stod något om det skulle redovisas så kallad omvänd skattskyldighet för den frakten?
Om det stod något om omvänd skattskyldighet på ditt underlag så skall det istället bokföras på detta sätt. Observera de tre sista raderna samt beloppet på den momspliktiga frakten i denna kontering.
/Joachim
Hej Joachim!
Stort tack för snabbt och utförligt svar!
Nu har jag en mall att gå efter vid försäljningar på Tradera.
Vill bara dubbelkolla så att även EU- försäljningar hamnar rätt om jag lägger dem tillsammans med Svenska försäljningar under 3220?
Tänker för övrigt att jag separat i ett exceldokument håller koll på dessa EU-försäljningar (så de inte landar över tröskelvärdet då krävs OSS).
Gällande frakten till tyskland och moms så framgår inget på rapporten från Tradera. Har däremot skrivit till Traderas kundservice och de har lovat att återkomma idag gällande detta. Annars kanske jag behöver dubbelkolla med SKV. Kan uppdatera mitt svar här sedan så det kan vara till hjälp för andra!
Tack igen!
Mvh
Malin
Hej
Gällande försäljningen till EU länder så kan du välja om du vill lägga även den försäljningen på 3220 och föra ett dokument vid sidan av bokföringen med den försäljningen så du har kontroll på hur mycket du sålt för eller om du vill lägga upp ett nytt konto i bokföringen där du lägger Eu försäljningen.
Vill du lägga upp ett nytt konto så går du in under Inställningar > Kontoplan > Nytt konto och lägger till konto 3221 Försäljning VMB Eu förenklad.
Uppdatera hemst gärna svaret tråden när du fått svar från Tradera gällande den frakten.
/Joachim
Hej Joachim!
Tradera hade dessvärre inget svar på frågan om just momsen på frakten till Tyskland. Ringde Skatteverket och de verkade inte heller ha något svar på frågan (eller om de inte hängde med hur jag menade) så kanske får undersöka detta vidare. Tackar så mycket för ditt engagemang i frågan!
Om jag får något vettigt svar gällande eventuell moms på frakt utanför Sverige så uppdaterar jag givetvis tråden.
Ha det gott!
Mvh
Malin
Tack för återkopplingen.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.