Hej,
Jag köper och säljer begagnade varor, oftast lot varigenom förenklad VMB är mest rimligt.
Jag har läst igenom tidigare trådar i forumet och efter det aktiverat konto 2616, samt skapat konton 3220 och 4220. So far so good. Jag har dock ett par frågor som jag inte lyckats besvara med tidigare forumtrådar.
1. Jag köper/säljer varor i olika momsklasser, musikmedier (25% moms) och böcker (6%) moms. Räcker det att ändra momssatsen vid bokföring, eller måste jag tänka på något mer/skapa fler konton?
2. Jag köper både från privatpersoner utan moms, men även från auktionshus med moms och misstänker att det gör skillnad i bokföringen?
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
1. Bra fråga. Skulle nog välja att ha ett särskilt konto för 6 % försäljningen, även om det hamnar på samma rad som all annan. Men det saknar nog egentligen betydelse så vitt jag kan förstå det.
2. Om det är moms på inköpet från auktionshus så är säljaren ett företag och då är det inte VMB-varor som du köper. Det kan ju vara så att varan är köpt av en privatperson men slagavgift och/eller provision är momsbelagd och den momsen får du lyfta. Däremot så är ju frågan om dessa skall räknas in i varukostnaden vid beräkning av vinsten.... Eller om det skall ses som en omkostnad. Där tycker jag att det är en direkt kostnad men fasen vet vad Skatteverket anser. Kan inte hitta något på Skatteverkets hemsida om det så du bör nog fråga dom, bäst är via mail så att rätt person svarar... Lycka till!
Tusen tack för snabbt svar!
Angående fråga 2 är det som du säger, det gäller slagavgift och provision. Problemet är att det ofta handlar om exempelvis flyttlådor med böcker, att räkna ut kostnad och momskostnad per vara skulle innebära ett tröttsamt merjobb. Men jag tar den frågan med Skatteverket. Ha det fint!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.