Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förenklat årsbokslut avrunda till hela kronor - eEkonomi

Hej!

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Jag gör mitt första årsbokslut. Jag har beräknat tillgångar, eget kapital osv. Men mina summor i de olika fälten är inte hela kronor. Till exempel på summa tillgångar får jag ...,80 kr och även på eget kapital blir det ...,80 kr vilket stämmer överens med de pengarna som finns på bankkontot. Hur gör man, ska allt från lika med 50 öre och uppåt rundas upp och allt under 50 öre rundas av? Det stämmer ju då inte exakt med de siffror som tex visas på kontoutdraget och heller inte det som visma eekonomi visar att jag har som resultat 2016. Där får jag en siffra som är ...,90 kr. Ska jag då runda uppåt?

Tacksam för svar!
/Nadine
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej NadineBL,

Jag är inte helt med på var i programmet du är?
Är det på Balansräkningen?

Är det så att ditt Bankkonto i programmet inte stämmer med ditt kontoutdrag från banken och det är ören som diffar kan du skapa en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer och göra en omföring (debet eller kredit på bankkontot beroende på om kontot i programmet ska ökas upp eller minskas) och motkontera med konto 3740.

Återkom med mer info om jag helt missuppfattat vad du menar.

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Susan!

Nej jag menade inte alls så.. Jag uttryckte mig nog lite dåligt.
När jag är inne på balansräkning så kan jag se både eget kapital och resultat för 2016. Det verkar vara korrekt. Eget kapital som visas i bokföringsprogrammet stämmer med summan pengar jag har på mitt bankkonto (så som det visas på kontoutdraget). När jag vill föra över de olika siffrorna jag fått fram när jag gjort mitt årsbokslut till blankett från Skatteverket (och sen till NE bilagan) så går det inte att ange ören. Det måste vara hela kronor. Hur gör man då? Hur ska det avrundas? Och om jag avrundar på något vis så måste väl det sen korrigeras i bokföringsprogrammet eller?

/Nadine
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

När man har Deklarationstillägget (enbart Bas versionen) avrundar programmet uppåt när det är över 0,50 och nedåt när det är under, så då kan du göra lika när du knappar in siffrorna på Skatteverkets hemsida.

Du ska inte behöva göra något korrigering i bokföringen för detta.

Ha en fin kväll
/Susan