Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Caroline75
MEDLEM

Förenklat årsbokslut samfällighetsförening

Hej, 

Jag är kassör sedan 2021 för en samfällighetsförening med tillgångar över 1,5 miljon (sparande). Tidigare år har bokföring gjorts i Excel. Jag har försökt läsa mig till (BFN) hur vi bör avsluta året och kommit fram till att det verkar räcka med resultat-och balansräkning. Men behöver vi göra ett förenklat årsbokslut och var hittar vi mall för det? 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Samfällighetsföreningar går normalt sätt under reglerna för ideella föreningar, och där står det att man behöver avsluta året med ett årsbokslut enligt K-regelverken. Om man kikar på denna länken hos BFN så säger de att man kan välja mellan att upprätta årsbokslutet enligt K2 regelverket eller K3 om man är en större förening. Det finns dock också förenklingsregler för mindre föreningar, enskilda firmor m.m om att man får upprätta ett förenklat årsbokslut om man har en omsättning som understiger 3 miljoner, så om er omsättning gör det så kan ni göra ett förenklat årsbokslut istället. 

 

Gällande mall för detta så är det bara att söka efter förenklat årsbokslut ideell förening så kommer det komma upp lite olika sidor som erbjuder mallar för dig. Om du hellre vill skapa det själv via excel så finns det exempeluppställning i denna länken från BFN på de sista två sidorna som nog kan vara till hjälp för dig. Den går också igenom allt man behöver veta gällande förenklat årsbokslut för ideella föreningar, så kolla gärna igenom den.

 

Hoppas detta hjälper dig på vägen, ha det fint!

/ Josefine

 

 

 

 

Tack för hjälpen! 

Mvh

Caroline