Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarlWan123
MEDLEM

Särskild Leasingavgift Betalningsanmodan utan Moms

Hej,

 

Driver AB, faktureringsmetoden. Vi har tecknat leasingavtal och en av bilarna har nu kommit och kan hämtas ut. För att få hämta ut bilen måste vi betala den första särskilda leasingavgiften. Vi har då fått en betalningsanmodan från Mercedes-Benz på beloppet. MEN ingen moms är specificerad på anmodan. 

 

Jag har talat med Mercedes och de säger att detta kommer att kompletteras med på första utskickad faktura efter att betalningen kommit in, vi hämtat bilen och deras fakturasystem skickat ut första fakturan (inom en månad). Enligt dem är detta inga problem. Hur bokför jag det dock?

 

Ska jag anta momsen och betala in enligt anmodan och komplettera med momsspecifikationen i efterhand eller ska jag lägga in fakturan utan moms och därefter göra ny verifikation på endast momsen? Hur fungerar det? Tack.

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Lägg beloppet du betalar enligt betalningsanmodan som ett förskott till leverantör på konto 1684. När du sedan får specifikationen så bokar du upp enligt den och krediterar beloppet på 1684.

 

//Carina

Tack Carina, 

 

Behöver jag då alltså göra detta i tre steg enligt nedan?

 

Betala först; (eller ska jag boka det som faktura mot 2440 direkt?)

K1930 - 117215 kr

D1684 - 117215 kr

 

Och därefter när korrekt faktura kommer boka 

K2440 - XXX kr

D5615 - XXX kr

D2641 - XXX kr

 

Därefter markera som betald;

D2440  - XXX kr

K1684 - XXX kr

 

Tack 😄 

Hej,

 

Du behöver inte lägga betalningsanmodan som leverantörsfaktura, men om du skickar betalningarna via fil till BGC så kan det vara en fördel att ha den i reskontran eftersom den då kommer med i filen.

 

Om du sedan får en faktura som visar 0 kr att betala så blir det tokigt att lägga in den i reskontran. Du bokar istället i debet mot de konton du ska använda (troligtvis 1720 på första förhöjda leasing) och krediterar 1684 direkt.

 

Det är alltså bara två steg.

 

Om du istället får fakturaspecifikationen på din första leasingfaktura så bokar du fakturan i reskontran. Beloppet att betala ska då vara din första leasingavgift och eventuellt några uppläggningsavgifter. Därutöver ska det vara specificerat det som du redan har betalat:

K2440 / Fakturabeloppet

D2640 / Momsbeloppet (hela momsbeloppet, inte bara på månadens leasing), tänk på att du endast får dra av 50 % av momsbeloppet om bilen saknar luftspalt mellan hytt och flak/skåp.

D5615 / Månadens leasingkostnad (ev +50% av momsbeloppet)

D1720 / Första förhöjd leasing, dvs det som du har betalat tidigare med avdrag för den moms du har rätt att göra avdrag för, se ovan.

Eventuell uppläggningsavgift kan du köra mot ett 8-konto eller mot bankkostnader 6570 (debet).

Nu ska det vara en differens på verifikationen, den differensen ska vara samma som det belopp du redan betalat. Det bokas i kredit på 1684.

 

//Carina