Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JLorentzon
MEDLEM

Förmånsbeskattning för sjukvårdsförsäkring - förvirrad trots

Jag har läst otaliga forum-trådar och artiklar men blir ännu inte riktigt klok på hur jag på ett så enkelt vis som möjligt bokför förmånsbeskattning för sjukvårdsförsäkring.

Bakgrund

• Jag är egenföretagare med ett AB och bokför med fakturametoden.
  • Jag har en sjukvårdsförsäkring med en avdragsgill månatlig premie om 373 kr. Därmed uppgår det skattepliktiga förmånsvärdet om 60% till 223,80 kr per månad.

Vad jag vill uppnå

Det smidigaste sättet att korrekt och tydligt bokföra förmånen för mig. Därutöver så vill jag såklart välja en lösning som inte leder till onödig beskattning samt maximera underlag för vinstuttag - och då bör nettolöneväxling vara det klokaste alternativet såsom jag förstått.

Teori

Bilden nedan visar poster jag lagt in under min lönerader under Lön Direkt/Anställda/Lön.

Jag tror att nedanstående räcker men har läst flertalet artiklar som hävdar att jag istället för nedanstående kombination av 7398/2790 bör nyttja 7389/7399 och jag har även sett nyttjandet av 7512 för särredovisning av sociala avgifter. För något till synes så enkelt så verkar allt oerhört rörigt.

Fråga

Räcker det som jag redovisat i bilden nedan ur ett redovisningsperspektiv? Om inte, vad bör läggas till/tas bort/ändras? Om det är fel väg att gå att använda återkommande lönearter så uppksattar jag självklart den feedbacken också!

Exempel 1.png

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @JLorentzon 

Tack för att du kontaktar oss. 

Vi har enats om att ditt förslag ser korrekt ut och det är toppen att du har lagt till en förklarande textrad. Känner du dig det minsta osäker tycker jag att du bör konsultera en redovisningskonsult som är kunnig inom löneområdet.  

Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna