Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sandra25
MEDLEM

Förmånsbeskattning tjänsteresa

Hej,

Jag har ett AB och reser ett par gånger om året till USA för att utföra uppdrag där. Håller i Yoga klasser mm. Inte mer än sammanlagt 6 månader.

Jag betalar hotell, flygbiljetter, taxiresor och mat från företaget. Gör det att jag förmånsbeskattas på samtliga? Kan jag då inte ta ut traktamente om jag låter mitt AB stå för alla dessa kostnader?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Hotel, flyg och taxiresor (Alla resekostnader) är avdragsgilla på företaget så länge resan har ett syfte för företagets verksamhete och det behöver du inte förmånsbeskattas för. 

All mat minus eventuella hotellfrukost som ingår i hotellkostnaden är kostnader du inte får ta på företaget och som då skall förmånsbeskattas.
oftast bättre att betala maten privat och sedan ta ut traktamente.

Då företaget betalt alla måltider så blir traktamente inte aktuellt. Traktamente är ju till för att täcka delar av de ökade levnadsomkosntaderna (måltiderna)

Skulle rekommendera att du även kontaktar skatteverket gällande förmånsbeskattningen av maten och hör efter med dem om hur du skall beräkna detta.

Önskar dig en fin dag

Joachim

Tack för svar. Om jag förstår dig rätt så ska jag alltså kunna bokföra mina hotell- och resekostnader som avdragsgilla på företaget, och fortfarande kunna ta ut fullt traktamente. Förutsatt att inga matkostnader bokförs. Så jag tänker att den maten jag betalat med företagskortet bokför jag mot 2893 så får jag föra över samma summa från mig privat till företaget, så slipper jag både förmånsbeskattning och reducering av fullt traktamente.

Blir det bra så?

Hej

I princip kan du göra så. Gällande traktamente så beror det lite på om det ingår hotelfrukost i hotellkostnaden eller inte.
Ingår det frukost så skall du dra av 15 % per dag från det traktamentet.

https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/traktamenteochbilersattning.4.361d...

Ha en fortsatt fin dag
Joachim