Hej,
Har läst runt på nätet men inte lyckats få svar på min fråga.
Jag har vid sidan om min ordinarie anställning ett eget AB som går med vinst och där jag inte tar ut någon lön och inte heller är registrerad arbetsgivare.
Funderar på om det är möjligt att köpa in en förmånscykel till bolaget där förmånsvärdet understiger 3 000 kr utan att vara registrerad arbetsgivare? Dvs, räcker det med att bokföra cykeln som en förbrukningsinventarie?
Mvh,
ZGorjov
Är ej jurist så detta blir en personlig åsikt/tolkning...
Även om ordet anställd används överallt när man läser om förmåner så är det egentligen inte anställningen som är det centrala. ((?) Det är själva dispositionsrätten, möjligheten att använda företagets resurser och att man genom den möjliga dispositionen kan antas ha sluppit en privat utgift.
Läs mer här: Skatteverket: Principer för beskattning av förmåner
Det knepiga är i detta fallet torde väl vara att om den eventuella förmånen bedöms vara värt 1.000 kr eller mer så skall det betalas arbetsgivaravgifter på det. Och hur det hanteras när man inte är registrerad arbetsgivare vet jag inte.
En "förmånscyckel" låter som något som Skatteverket garanterat skulle ha åsikter om. Möjligen om man har kontoret någon annanstans och kan visa att cykeln alltid är på kontoret (aldrig hemma). Tror det är bättre du gör en liten utdelning och köper cykeln privat. 🙂
//En glad bokföringsamatör som lärt sig den hårda vägen...
PS. Klicka gärna på Godkänn svar-knappen på inlägg som hjälper dig. Eller varför inte Gilla-knappen? DS
Hej Khedron,
Tack för ditt svar. Jag förstår vad du menar, vilket låter rimligt.
Samtidigt har ju just cykelförmånen införts för privat bruk (till skillnad från tjänstecykel) och är sedan 2022 fri från arbetsgivaravgifter samt förmånsbeskattning om förmånsvärdet understiger 3000 kr/år (https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/cykelforman.4.5b35a625176...)
Eftersom det finns andra förmåner som kan utbetalas till den som driver eget AB utan att vara registrerad arbetsgivare (skattefritt traktamente, friskvård) tänkte jag att samma sak möjligtvis skulle kunna gälla även här.
Då borde det ju fungera tycker jag som glad lekman i alla fall.
Men kanske finns någon bättre insatt som kan svara oss?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.