Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MichaelaG
MEDLEM

Förmånscykel

Hej! 

Skulle behöva hjälp hur jag bokför en förmånscykel i en enskild firma? 


/Michaela 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Gäller förmånen ägaren av den enskilda firman eller anställd personal?

Då man ej är anställd i sin egen enskilda firma så går det inte att dra av någon löneförmån på cykeln eftersom man inte tar ut någon lön som anställd.
I en enskild firma bokförs eventuella kostnader för cykeln som egna uttag på konto 2013 Övriga egna uttag.

Skulle frågan avse en anställd i den enskilda firman är du välkommen att återkomma så skall jag ge dig ett förslag på hur den förmånen bokförs.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Hej! 
Ja det gäller mig som ägare. Så du menar att man inte får dra någon moms eller har någon förmån på cykeln? 

Ska nämligen leasa cykeln och de sa att man kunde det. 

mvh Michaela 

 

Hej

Det stämmer dessvärre då det inte går att säga när den används i tjänsten och privat. Det är anledningen till att det blir en förmånsbeskattning för anställda i andra bolagsformer. Tyvärr en av nackdelarna med att driva en enskild firma att förmåner i form av brutto, nettolöneavdrag, moms mm inte gäller.

För att få dra av moms vid leasing så måste det gälla en anställd som får lön utbetald.

Följande står på skatteverkets hemsida gällande förmånscykel.

"Förmånserbjudandet ska rikta sig till alla tillsvidareanställda på arbetsplatsen. Om inte alla tillsvidareanställda på arbetsplatsen får samma erbjudande ska hela cykelförmånen beskattas."

/Joachim