Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Conrad
MEDLEM

Förmånsvärde bil AB

Hej

Jag och min fru har ett AB tillsammans där vi leasar en bil på företaget.

Vi har konstaterat att vi kört över 100 mil privat körning tillsammans med bilen och förstår då att vi måste ta upp förmånsvärdet av bilen på något sätt i företaget.

Vi betalar drivmedlet dvs el kostanden privat och registrerar tjänsteresorna med 9,50kr milen

Debet 7331  skattefria milersättningar

Kredit 2893 skulder till närstående

Förmånsvärdet på bilen är 69114kr året inklusive extra utrustning.

Vi har i slutet av året tagit ut 1 lön var som motsvarar våran lön under året eftersom vårat AB är en extra inkomst för båda parter.

Den lönen registrerades i dec och skatt  med arbetsgivaravgifter betalades i jan 2024.

Skulle jag egentligen vid lönen i dec tagit upp förmånen 69114kr/ 2 på varje lön och betalat skatt och arbetsgivaravgifter för detta eller eftersom det är bara i gång lönen betalas ut 69114/12 = 5759 på varje lön samt 69114/2 på varje lön i arbetsgivaravgifter?

7385 Debet 69114kr Kostnader för fri bil

7399 Kredit 69114 kr Motkkonto förmåner

7510 Debet 21716 kr  Arbetsgivaravgifter

2731 Kredit 21716 kr  Avräkning arbetsgivaravgifter

Om så är fallet hur kan jag göra i nuläget?

Ska jag rätta löneutbetalningarna i dec och göra en ny arbetsgivardeklaration för dec 2023?

Eller ska jag rätta lönen i dagens datum?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

När de gäller en rättning av lönen totalt sett så kan du rätta till decemberlönen enbart med det totala värdet av förmånen. Då förmånen tillhör 2023 så behöver du göra rättningen i 2023 så ni får in kostnaden och arbavgiften på rätt år.

Kan vara en ide att kontakta skatteverket också och höra med dem hur de föredrar att ni gör.

/Joachim