Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malina83
MEDLEM

Förra årets resultat

Enskild firma

År 2021 hade jag (eget kapital 51.992:-) jag tänkte inte på att man var tvungen att göra manuell verifikation för att nolla till år 2022. 

Jag gjorde då en omföring av ingående balans på kapitalkonto 2019, hade även egen insättning 2018 konto.

Under konto eget kapital 2010 står det nu (-51.992:-) betyder det att det dras av/minskar på mina inteckter eller ligger det fortfarande som pengar i firman?

20230430_154519.jpg

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Eget kapital har egentligen ingenting med dina nuvarande intäkter eller pengar att göra, utan blir lite luddig när man har en enskild firma. I princip kan man säga att på konto 2010 så samlas alla dina vinster/förluster, dina egna uttag/egna insättningar samt tex betald f-skatt. Så om saldot ligger på minus på 2010 bör det betyda att du har haft mer vinster och/eller mer insättningar än förluster och/eller egna uttag i det stora hela. Så länge kontot har ett minussaldo så brukar det oftast betyda att det är bra. Med tanke på att du bara använt kontona 2018 och 2019 i din omföringsverifikation så verkar det som att du bara haft vinst och gjort egna insättningar men inga egna uttag eller förlust, vilket i sin tur är positivt för företagets egna kapital.

 

Ha det fint.

Josefine