Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktor_00
MEDLEM

Försäkring hjärtstartare

Hur bokför jag försäkringspremie för hjärtstartare? Två frågor:

1.Jag köper försäkringen från min leverantör av hjärtstartare och undrar hur jag bokför försäkringspremien.

2. Därefter fakturerar jag min kund som köpt hjärtstartare av mig och hur bokför jag då försäljningen av försäkringen?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag tolkar det som att man köper både hjärtstartaren samt försäkringen tillsammans och att det därmed bör bokföras inom 4XXX kontogruppen, tex 46XX då försäkringen inte tillhör företaget utan varan i sig som du säljer vidare. När du sedan fakturerar kunden så kan du bokföra intäkten mot ett 35XX konto, tex 3590. Tänk på att oavsett om köpet är momsfritt så skall man ta ut moms på försäljningen om resten av försäljningen är momsberättigat, vilket du kan läsa mer om under vidarefakturering här

 

Detta är förutsatt att du inte tecknar försäkringen åt kunden i dennes namn och enbart bara betalar det åt dem där du sedan får pengarna från kunden. Detta hade i sådana fall istället blivit ett utlägg som man bokför mot ett 16XX konto i debet vid köpet och sedan bokför bort fordran i kredit när man får betalt av kunden. Utlägg och vad som räknas som utlägg kan du läsa om i länken jag skickade ovan.

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för svar Josefine!

Hjärtstartaren köptes för ett år sedan. Den här premien avser förlängning av försäkringen för ett år. Så jag tolkar ditt svar som att jag ska bokföra min kostnad på 1680 t ex. Kan det bli rätt?

Hej igen!

 

Du skall enbart använda 1680 om det går under reglerna för utlägg, i annat fall så blir det en kostnad för dig som du sedan vidarefakturerar. Så om det inte uppfyller kraven som finns på den länken jag skickade för utlägg så utgår du från mitt svar i första stycket, dvs bokför kostnaden mot ett 46XX konto och bokför intäkten mot ett 39XX konto även om det är en förlängning på försäkringsavtalet. Detta då det skall hanteras som en kostnad först och sedan som en intäkt enligt reglerna för vidarefakturering. 

 

Ha det fint!

Josefine