Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Försäljning av tjänst utomlands.

Hej där kära vänner,

 

Jag undrar om du kan hjälpa mig med något.

 

Jag är yogalärare och jag har kunder från USA som vanligtvis betalar mig via 'Stripe' eller 'PayPal' och båda har en avgift. Till exempel brukar jag betala 5% eller 6% för PayPal för transaktionen.

 

Min fråga är, eftersom jag behöver skapa en faktura för att göra bokföringen, hur ska jag göra det? Till exempel, ska jag redovisa 50€ eller ska jag göra 47,20€ som en försäljning och sedan stå för 2,80€ som transaktionsavgift?

 

Ska jag betala skatt för 50€ eller för 47,20€?

 

Vilket konto ska jag använda och hur gör jag det?

 

Jag är relativt ny i Sverige och även detta är mitt första år med redovisning av min nyöppnade verksamhet, så jag vet ännu inte hur jag ska göra någon hjälp skulle uppskattas mycket.

 

Med varma hälsningar.

 

Rodrigo Souza.

 

PS. Ni kan se ett exempel på min faktura nedan.

 

Rodrigo Souza  

1 November 2022 (2) Transaction details – PayPal .png

27 May 2022 - Payments – Allihopayoga – Stripe .png

 

*Bilderna i inlägget har redigerats av Visma Spcs på grund av GDPR

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. 

 

Då man inte får lov att kvitta intäkter mot kostnader utan skall redovisa dessa separat (dvs kvittningsprincipen) så skall du redovisa 50€ som du försäljning i sin helhet, och avgiften på 2,80€ som en kostnad i sin helhet. Det kommer bli din skattemässiga vinst som du beräknar och betalar skatt på, så det blir alltså intäkten minus kostnaden i just detta fallet dvs 47,20€, om du tänker bolagsskatt när du säger skatt. 

 

Det du dock behöver tänka på är att om det är du som tar hand om redovisningen av försäljningen till dina kunder i USA så skall detta redovisas på ett speciellt sätt om det är till ett företag, men om det är till privatpersoner så skall det redovisas med svensk moms vilket du kan läsa om r. Samma sak gäller avgifterna, eftersom dessa tas ut av Paypal och Stripe som är båda icke svenska företag. Detta betyder att du kan behöva redovisa det som inköp tjänst inom eller utanför EU beroende på vart de är momsregistrerade och vad som står på dina underlag från respektive företag. Hur du bokför sådana kostnader kan du läsa om här

 

Både Paypal och Stripe räknas som egna konton i och med att pengarna går in till ditt konto där först innan de överförs till ditt företagskonto, vilket betyder att man normalt sätt brukar använda 19XX konton till dessa. Du kan läsa mer om detta här när det gäller Stripe och här när det gäller Paypal.

 

Om vi tar exemplet där du sålt något utanför EU till en privatperson via Stripe som tar ut en avgift. 

 

När du säljer något:

 

1934 Stripe - D (Totalbeloppet som du får in på kontot)
30xx Försäljning - K (Försäljningsbeloppet exkl. moms)
26xx Moms - K (Momsbeloppet)
604X Stripeavgift- D (Avgiften som Stripe tar)

 

När du får in pengarna från Stripe till företagskontot:

 

1934 Stripe K
1930 Företagskonto D

 

Hoppas detta hjälper dig vidare, ha det fint!

Josefine

Tack så mycket Josefine 🙂

Ha det fint.

 

Rodrigo