Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Försäljning av tjänst utomlands.

Hej där kära vänner,

 

Jag undrar om du kan hjälpa mig med något.

 

Jag är yogalärare och jag har kunder från USA som vanligtvis betalar mig via 'Stripe' eller 'PayPal' och båda har en avgift. Till exempel brukar jag betala 5% eller 6% för PayPal för transaktionen.

 

Min fråga är, eftersom jag behöver skapa en faktura för att göra bokföringen, hur ska jag göra det? Till exempel, ska jag redovisa 50€ eller ska jag göra 47,20€ som en försäljning och sedan stå för 2,80€ som transaktionsavgift?

 

Ska jag betala skatt för 50€ eller för 47,20€?

 

Vilket konto ska jag använda och hur gör jag det?

 

Jag är relativt ny i Sverige och även detta är mitt första år med redovisning av min nyöppnade verksamhet, så jag vet ännu inte hur jag ska göra någon hjälp skulle uppskattas mycket.

 

Med varma hälsningar.

 

Rodrigo Souza.

 

PS. Ni kan se ett exempel på min faktura nedan.

 

Rodrigo Souza  

1 November 2022 (2) Transaction details – PayPal .png

27 May 2022 - Payments – Allihopayoga – Stripe .png

 

*Bilderna i inlägget har redigerats av Visma Spcs på grund av GDPR

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. 

 

Då man inte får lov att kvitta intäkter mot kostnader utan skall redovisa dessa separat (dvs kvittningsprincipen) så skall du redovisa 50€ som du försäljning i sin helhet, och avgiften på 2,80€ som en kostnad i sin helhet. Det kommer bli din skattemässiga vinst som du beräknar och betalar skatt på, så det blir alltså intäkten minus kostnaden i just detta fallet dvs 47,20€, om du tänker bolagsskatt när du säger skatt.