Hej Visma,
Vi äger idag en butikslokal som vi tidigare köpt för 215.000kr (bostadsrätt). Denna ligger bokförd som en anläggningstillgång på konto 1110 - Byggnader.
Vi är nu i fas med att sälja denna. Men då marknaden är tuff så väntas vi inte få 215.000kr vid försäljning, om det blir såld överhuvudtaget.
Om den inte blir såld och vi helt enkelt väljer att lämna tillbaka den till bostadsrättsföreningen, kommer vi att kunna använda det bokförda värdet (215.000kr) för att sänka årets resultat?
Förhoppningen är självklart att få den såld!
Tusen tack!
Hej
Det beror på om ni har skrivit av lokalen i tidigare räkenskapsår. Om ni lämnar tillbaka den till föreningen så blir det restvärdet som inte skrivits av som ni får sänka resultatet med.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack Joachim för ditt svar! Detta är vad jag också trodde vad möjligt ☺️
Jag samtalade med min redovisningsekonom som höll med om detta. Men, senare kort därefter får jag till mig att min redovisningsekonom blev osäker då hen fann detta svaret nedan på skatteverkets hemsida:
”Om ett aktiebolag har avyttrat en fastighet med förlust får förlusten bara dras av mot vinster på fastigheter. Ibland kallas detta för en kvittningsfålla. Den del av förlusten som inte kan dras av får rullas vidare och utnyttjas nästa beskattningsår.”
Det enligt mig låter lite konstigt att det skulle appliceras på mitt senario med denna enkla butikslokal jag köpt från HSB. Sen hittar jag faktiskt denna text som är ytterst intressant - ”En fastighet är, till skillnad från vad många tror, inte en byggnad utan en avgränsad del mark.”
Jag äger inga fastigheter och det låter som ovanstående text är specifikt för fastighetsföretag som köper samt säljer bostäder / äger mark. Jag bedriver ju ett enkelt Café som behövde köpa vår lokal för att kunna bedriva vår verksamhet. Vi har inga fastigheter i vår verksamhet (då vi är ett cafe) så vi kan då heller inte dra av någon vinst på andra fastigheter eftersom vi självklart inte har några.
Vad säger din kunskap Joachim?
Efter ytterligare lite mer egen research finner jag lite få information om näringsverksamheter och ägande av lokaler rörande försäljningen att man kan dra av restvärdet som vid allt annat vid vinst / förlust - men andra ord det svaret du gav ovan.
tack igen!
Hej
Det stämmer att en lokal i form av en bostadsrätt som man köpt inte räknas som en byggnad utan som en materiell tillgång som skall bokföras i kontoklas 12 på t ex konto 1222 Byggnadsinventarier.
Vidhåller fortfarande att restvärdet av försäljningen är det som ni får dra av om ni får sålt er äganderätt till lokalen. Gäller samma regler som alla andra inventarier, bilar , maskiner datorer etc.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Tack Joachim!
Vi kommer troligtvis att göra det som vi ovan diskuterat att kvitta vinsten med restvärdet, men också samtidigt inkludera ett öppet yttrande vid deklarationen för att säkerställa. Detta efter samtal med Skatteverket där dom var väldigt osäkra, konstigt nog, och skickade oss mellan flera personer som alla velade väldigt ..
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.