2025-03-13
06:51
Länken ”Kundförluster” fungerar inte. Kan du ge ett bokföringsexempel nedan? 🙂
... Visa mer
2024-11-26
13:32
Tack för ditt svar och syn på mitt ärende! Du skriver "överlåtelse av hel eller avgränsbar del av verksamheten är momsfri". Samma text kan jag finna på verksamt.se hemsida "Du ska inte ta ut moms om du säljer hela eller en avgränsad del av företaget till någon som fortsätter bedriva företaget och har avdragsrätt för ingående moms". Men på verksamt står det " Säljer avgränsad del av företaget och (...) fortsätter bedriva företaget". Jag säljer ju inte företaget i sig som organisationsnummer, företagsnamn eller annat dylikt. Företaget behåller jag själv i min egna ägo i tanke att bedriva en nu annan affärsverksamhet. Jag säljer ju endast en stor del av de inventarier (möblemang, diverse maskiner och lager) som jag inte längre är i behov av för att de nya hyresgästerna nr.1 - skall få tillträde till lokalen och nr.2 - ska kunna bedriva sin caféverksamhet under sitt egna bolag. Denna text fann jag dock på verksamt.se under - Avveckla eller sälja enskild näringsverksamhet. Finner den inte under aktiebolag. Är ovanstående text endast applicerbar enligt dig om jag säljer företaget - vill säga organisationsnummer, namn och inventarier? Eller appliceras ovanstående text enligt dig även om det bara är inventarier jag säljer för dem nya hyresgästerna att bedriva ett café fast under sitt egna aktiebolag? Tusen tack!
... Visa mer
2024-11-25
10:20
Hej Joachim. Det är så intressant att vid flertal samtal med revisorer så säger alla olika i detta ämne. Hur kommer det sig att inte alla säger samma när alla jobbar med samma frågor? Detsamma när man läser på diverse forum så yttrar sig många att en inkråmförsäljning (om man säljer alla inventarier och lager) är momsfritt. Men om man behåller ett några inventarier så ska försäljningen innehålla moms. "Vid en aktieöverlåtelse är det ingen moms. Det gäller normalt också vid en inkråmsaffär. En förutsättning för momsfrihet vid försäljning av inkråmet är att köparen har momspliktig verksamhet och att köpet gäller tillgångar i samband med försäljning av hela eller en gren av ett företags verksamhet." Vid en inkråmförsäljning så säljs enbart alla inventarier och lager - men inte företagsnamnet eller bolaget i sig. I mitt fall Joacim så ska jag inte avveckla bolaget. Aktiebolaget ska jag fortfarande använda till mindre saker och där med behålla en ugn och en vispmaskin. Om mitt bolag fortfarande skall vara aktivt med en ny affärsidé så behöver jag väl inte sälja och redovisa varuuttag för det det som företaget ska behålla och fortsätta använda i verksamheten? Mvh,
... Visa mer
2024-11-22
10:50
Hej Visma, Det finns en fråga som jag inte får 100% förståelse kring och detta är just inkromförsäljning. Jag har i 5år bedrivit ett café och lägger nu ner denna del av bolaget. Jag skall nu sälja 95% av verksamhetens inventarier och lager. Jag ska enbart behålla 1st ugn, 1st bakmaskin och fåtal lagervaror. I runda kast behåller jag 5% av verksamhetens inventarier och säljer resterande 95%. Köparen kommer att använda dessa inventarier för att bedriva sin egna café verksamhet i samma lokal som jag har vistats i. Är denna försäljning momsfri eller är det en försäljning av moms? I vissa forum / artiklar läser jag att man måste sälja HELA inkråmet och anläggningens tillgångar för att det skall bli en momsfri försäljning. I andra forum / artiklar läser jag att det räcker om man säljer hela eller delvis av inkråmet så är det momsfritt. Kan någon ge mig klarhet i vad som gäller? Då jag säljer 95% av inventarierna - momsfritt eller inte? Tusen tack!
... Visa mer
2024-10-04
11:38
Utefter samtal med Postnord så kan vi som säljare välja 2st val för att underlätta för våra köpare i Norge. Första alternativet (DAP) är att vi står för exportavgiften enbart där köpare sen får betala importen i sitt egna land (Norge). Andra alternativet (DAP Cleared) är att vi som säljare står för både Export -och Importkostnaderna (Dock tar vi ut detta i fraktkostnad) så behöver inte köparen tänka på detta, förutom eventuell tullavgift och norsk moms. Då vi säljer kakor som klassas som livsmedel kan vi inte använda oss av VOEC vid försäljning till Norge som du också påpekade. Jag samtalade precis med den Norska skatteverket och fick till svar; Om man som säljare håller sig under summan NOK 50.000 i försäljning under loppet av 12 månader så behöver man inte registrera sig i Norge. Detta var precis vad du också beskrev ovan. 50 000 NOK är närmare 50 000 Svenska kronor. Det är ingen större summa och en summa man snabbt kan komma upp till i försäljning. Men för att hålla detta oerhört enkelt så låt säga att vi börjar där för att enkelt komma igång med försäljning i Norge. Då räcker det väl att ta emot beställningar via e-handeln - Bokföra dessa försäljningar på konto 3055 med momskoden 36 och sedan fortsätta så tills dess att man helt enkelt kommer upp till 50.000 SEK där reglerna ändras? Min uppfattning på så vis, om vi håller oss under NOK 50.000/år, är att vi endast behöver bokföra som exemplet ovan och inte behöver momsregistrera oss i Norge eller ha någon annan redovisning i Norge. Delar vi samma uppfattning? 🙂
... Visa mer
2024-10-03
22:14
Tack snälla Pamela. Jag skulle också kunna använda konto 3106 istället för att särredovisa försäljningen inom EU så att jag lättare ser totalen på rapporterna sedan för min egna skull? 🙂 Är du lika kunnig på försäljning utanför EU som specifikt till Norge? Vad jag förstått är att vi som säljare bokför försäljningen som momsfri på konto K 3055 med momskod 36. Om vi säljer en vara för 1000kr inkl frakt och alla avgifter med ex. samt import så är det 1000kr som skall bokföras på konto 3055 med momskod 36 där 1000kr skall stå i ruta 36. Men, behöver vi göra något mer därefter förutom att vi skickar in momsdeklarationen varje kvartal? Behöver vi redovisa något till Norge efterhand, som detta inlägg riktar sig till? Eller är vår process här klar när vi skickat varan samt bokfört som jag ovan skrivit?
... Visa mer
2024-10-03
22:07
Jag har pratat med PostNord och vet om deras olika alternativ att vi som exportörer kan välja att stå för endast exportavgiften eller både export och import för att underlätta för köparen. Vad jag förstått då är att vi som säljare bokför försäljningen som momsfri på konto K 3055 med momskod 36. Om vi säljer en vara för 1000kr inkl frakt och alla avgifter med ex. samt import så är det 1000kr som skall bokföras på konto 3055 med momskod 36 där 1000kr skall stå i ruta 36. Men, behöver vi göra något mer därefter förutom att vi skickar in momsdeklarationen varje kvartal? Behöver vi redovisa något till Norge, som detta inlägg riktar sig till? Eller är vår process här klar när vi skickat varan samt bokfört som jag ovan skrivit?
... Visa mer
2024-10-02
23:02
Hej Visma, Vi önskar påbörja försäljning till Norge, vårt grannland som är utanför EU. Jag har läst oerhört mycket men blir inte direkt klokare över denna process när det gäller bokföring och momshantering. Snabb information; vi säljer kakor som är klassificerade som livsmedel om jag inte är helt ute och cyklar. Fråga 1. I vår E-handel kan vi endast visa valutan SEK. Så om privatpersoner i Norge önskar beställa genom vår webbshop så ser dom priset/valutan SEK i varukorgen. Jag har läst att om vi säljer B2C så skall denna försäljning vara momsfri ~ stämmer detta? Det vi kan göra är att ändra så att summan som visas för de Norska privatpersonerna i varukorgen innehåller 0% moms. Men andra ord momsfri. Fråga 2. Låt säga att vi får en beställning för 900 SEK. Hur ska denna summa bokföras? Skall man bokföra omvänd skattskyldighet? Snälla ge mig ett bokföringsexempel på en försäljning av 900 SEK till Norge. Jag har fått till mig endel information att man skriver av momsen. Men detta gör mig ändå inte klokare i jaken på att förstå försäljning till just Norge. Norge verkar vara väldigt speciellt.. Jag har läst endel om VOEC. Om du som ger mig svar på frågorna ovan har kundskap här hur bokföringen går till med VOEC, dela gärna med dig utefter mitt exempel ovan. Våra kakor/varor överstiger inte 3000 NOK. Mvh,
... Visa mer
2024-10-02
18:38
Tack snälla du Pamela för ditt svar! Låt oss till sist hålla det oerhört enkelt här nu då. Låt säga att jag säljer till Danmark som är inom EU. Jag håller mig också under tröskelvärdet, så OSS är inte behövligt. Kan du vara snäll att ge mig ett bokföringsexempel på nedanstående köp då detta fortfarande har mig förvirrad efter många forumtrådar jag läst. Jag säljer varor till privatperson i Danmark för totalt 600kr. • 535,71kr ex moms • 64,29kr moms (12%) Vilka konton bokför jag denna försäljning inom EU på? D 1930 - 600kr K 3XXX - 535,71 K 2XXX - 64,29 Tack!
... Visa mer
2024-10-02
00:09
Hej Visma, Jag har fått till mig informationen om att försäljning av varor (12% moms) till privatpersoner inom EU behandlas på samma sätt som försäljning inom landet Sverige. Men nyligen fick jag information om att man nu måste gå med i något vid namn OSS och där med registrera momsen som skatteverket därefter skickar till det land man sålt varorna till ?... Man kan alltså inte använda konto 3052 och 2621 vid försäljning inom EU som man använder vid försäljning inom Sverige? Bokför man försäljningen inom EU på specifika kontogrupper i Visma så att momsen automatiskt hamnar rätt på momsrapporten som man därefter skickar in kvartalsvis och registreras till OSS? Eller måste man själv manuellt logga in på Skatteverket och registrera dessa EUförsäljningar till OSS? Exempel; Låt säga att jag säljer varor för 450kr inkl moms (360kr ex moms / 90 moms) + frakt 150kr inkl moms (133.93 ex moms / 16.07 moms). Totalt 600kr inkl moms som en privatperson i Danmark betalar till oss för köpt vara. Hur bokför man dessa med vilka konton korrekt? Behöver man ens registrera OSS om man inte överstiger omsättningströskeln på 99.000kr/år? Gäller tröskeln per år eller per land - 99.000kr per land eller totalt per år? Tusen tack!
... Visa mer
2024-03-25
10:14
Tack Joacim för hjälpen! Då gör jag detta . Som det låter iallafall så kommer jag att "återfå" momsen som jag tidigare betalat in?
... Visa mer
2024-03-22
17:51
Hej kära Visma, Jag har 2st hyresavier på totalt 25.000kr inkl moms som förser November och December månad året 2022. Dessa två fakturor kommer jag inte att få någon betalning för då företaget, som dessa är utfärdade till, har gått i konkurs. Då fakturorna är bokförda för året 2022 så har jag också betalat in den moms som var tänkt att landa hos mig p.g.a dessa hyresavier (försäljning). Men eftersom att jag inte har fått betalt så har jag då också betalat in moms för något som jag inte fått mottaga. Hur kan jag nu kreditera / få bort dessa fakturor på rätt sätt? Och om jag krediterar dom nu, kommer jag behöva skicka in en ny momsdeklaration för året 2022 eller kommer momsen kvittas med den moms som ligger inne just nu för Januari - Mars 2024? 🙂 Tusen tack!
... Visa mer
2023-11-24
18:11
Tack Joachim! Vi kommer troligtvis att göra det som vi ovan diskuterat att kvitta vinsten med restvärdet, men också samtidigt inkludera ett öppet yttrande vid deklarationen för att säkerställa. Detta efter samtal med Skatteverket där dom var väldigt osäkra, konstigt nog, och skickade oss mellan flera personer som alla velade väldigt ..
... Visa mer
2023-11-23
22:55
Tack Joachim för ditt svar! Detta är vad jag också trodde vad möjligt ☺️ Jag samtalade med min redovisningsekonom som höll med om detta. Men, senare kort därefter får jag till mig att min redovisningsekonom blev osäker då hen fann detta svaret nedan på skatteverkets hemsida: ”Om ett aktiebolag har avyttrat en fastighet med förlust får förlusten bara dras av mot vinster på fastigheter. Ibland kallas detta för en kvittningsfålla. Den del av förlusten som inte kan dras av får rullas vidare och utnyttjas nästa beskattningsår.” Det enligt mig låter lite konstigt att det skulle appliceras på mitt senario med denna enkla butikslokal jag köpt från HSB. Sen hittar jag faktiskt denna text som är ytterst intressant - ”En fastighet är, till skillnad från vad många tror, inte en byggnad utan en avgränsad del mark.” Jag äger inga fastigheter och det låter som ovanstående text är specifikt för fastighetsföretag som köper samt säljer bostäder / äger mark. Jag bedriver ju ett enkelt Café som behövde köpa vår lokal för att kunna bedriva vår verksamhet. Vi har inga fastigheter i vår verksamhet (då vi är ett cafe) så vi kan då heller inte dra av någon vinst på andra fastigheter eftersom vi självklart inte har några. Vad säger din kunskap Joachim? Efter ytterligare lite mer egen research finner jag lite få information om näringsverksamheter och ägande av lokaler rörande försäljningen att man kan dra av restvärdet som vid allt annat vid vinst / förlust - men andra ord det svaret du gav ovan. tack igen!
... Visa mer
2023-11-07
07:24
Hej Visma, Vi äger idag en butikslokal som vi tidigare köpt för 215.000kr (bostadsrätt). Denna ligger bokförd som en anläggningstillgång på konto 1110 - Byggnader. Vi är nu i fas med att sälja denna. Men då marknaden är tuff så väntas vi inte få 215.000kr vid försäljning, om det blir såld överhuvudtaget. Om den inte blir såld och vi helt enkelt väljer att lämna tillbaka den till bostadsrättsföreningen, kommer vi att kunna använda det bokförda värdet (215.000kr) för att sänka årets resultat? Förhoppningen är självklart att få den såld! Tusen tack!
... Visa mer
2023-10-02
19:56
Hej Visma, Jag skapade en manuell kreditfaktura för en hyresavi för September månad. Nu när jag bokförde denna kreditfaktura så får jag nu en avvikelse i momsrapporten som säger: "Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras." Här är avvikelsen som momsrapporten visar. Hyresavin för September månad skapade jag manuellt med att skapa en reskontrafaktura genom användandet av konto 1510. Vid skapandet av kreditfakturan så gjorde jag samma sak och skapade en reskontrafaktura som jag sedan kvittade med orginalfakturan. Hur kan jag få bort denna diff i momsrapporten då fakturan är kvittad, men nu ges en avvikelse? Ska jag använda momskod 05 istället för kod 42 så kanske det blir korrekt i momsrapporten? Tusen tack!
... Visa mer
2023-09-14
07:58
Hej alla, Lön till mig själv har jag under en längre tid redan bokfört månadsvis. Jag betala ut samma summa i slutet av varje månad och bokför samtidigt alla avgifter direkt som ska skickas in några dagar senare. Med andra ord så tar jag ut lön så att säga för samma månad som jag precis har arbetat. Jobbar jag September så tar jag ut lön för September. Då jag gör löneutbetalningen direkt använder jag konto 1930. 1930K 7220D 2710K 7510D 2731K Men, nu har vi har precis anställt vår första kollega. Vanligtvis jobbar den anställde under September månad och löneutbetalningen sker månaden efter, alltså i slutet av Oktober. Bokföringen för kollegans lön sker alltså i början av Oktober för att alla avgifter ska bli inskickade till SKV den 12 Oktober. Vilket konto skall jag använda istället för 1930 tills dess att utbetalningen sker den 25 ? Tack!
... Visa mer
2022-11-29
19:03
Hej Visma, Hur bokför man en försäljning av inventarie där ingen förlust eller vinst har uppstått, samt ingen avskrivning har varit? Tusen tack 🙂
... Visa mer
2022-11-29
16:56
Hej Josefine, Tusen tack! 🙂 Jag har varit i kontakt med foodora ett antal gånger och nu har jag äntligen fått ett någorlunda bra svar. Det har på något sätt blivit felräknat på underlag 2. Jag skrev och undrade också vart 860kr i moms kom ifrån då detta inte är 12% moms på försäljningsbeloppet. Det ska vara 822.54kr om det ska vara korrekt förklarade jag. Och sedan så undrade jag då också vart denna diff på 38kr kommer ifrån.. Vad är det som jag missat! Foodoras svar: "[..] Vi har ju redovisat all enskild moms i orderflödet på fakturan, varpå orden på plats 23 (se bild) har en moms summa på 75 kr, vilket inte stämmer, den rätta summan skall vara 37,50. Med andra ord har själva uträkningen i fakturan inte blivit fel med det står 860,05 kr längst ner under orderflödet istället för 822,54 kr som är det faktiska beloppet vi dragit av." Hur jag fick fram 266.74kr var på detta sätt: Totalmomsen som står på underlag 2 var 860.05kr. Momsen vi får till oss efter avdrag av försäljningsprovisioner var 593,26kr. Foodora specificerar sen inte (vilket jag har påpekat) hur mycket moms dom tar ut i sin försäljningsprovision. Utan jag behöver själv räkna ut och ta 860,05 - 593,26 och då fick jag fram 266,74kr som är det enda jag kan tänka mig är deras moms. Detta p.g.a att denna summa är den moms som är skillnaden från vår försäljningsmoms till den totala försäljningsmomsen innan foodora tagit sin avgift. Så det måste då vara foodoras moms dom skall ha. Men nu visar det ju sig att 860,05kr inte stämmer så jag behöver här räkna om momsen. Nu får jag fram denna uträkning vilket stämmer med vår totalförsäljning på 7 677,01 ink moms PS: På bilden ovan så står det utgående moms 8,63. Men jag ändrade som du sa till ingående moms konto 2641.
... Visa mer
2022-11-20
15:39
Tack Josefine och jag provade göra ett exempel som jag fotade och bifogade här nedan. Ser det ut att stämma ? Ett frågetecken dock är att totalen blev 7 714,52 i verifikationen när vi haft en total försäljning på 7 677,01 ink moms. Bokföringsexemplet nedan har med andra ord 38,51kr för mycket och stämmer då inte överens med foodoras underlag? Jag förstod inte riktigt heller vad du menade med "Sist så bokför du avgiften som dragits, dvs 34,50 ex moms och denna har 25% moms på sig, medan din försäljning och avdragen rabatt är 12%."?
... Visa mer
2022-11-14
18:29
Hej Visma, Jag sålde för någon dag sedan en konditorikyl för 22 500kr (18.000kr ex moms). Vi köpte ett konkursbo för ca 3 år sedan efter en väldigt lång och utmattande process. I köpet så ingick alla inventarier, lokal m.fl så det är omöjlighet att veta vad allt kostade separat i värde. Allt köptes väldigt förmånligt. Idag har vi ett bokfört inventarie värde på ca 190.000kr på konto 1220. Hur bokför jag då denna försäljning på 18.000kr ex moms? 1930 debet 22 500kr 1222 kredit 18 000kr 2611 kredit 4500kr Stämmer detta exempel? Jag får dock en avvikelse för kommande momsrapport i oktober på 4 500kr. tusen tack!
... Visa mer
2022-11-14
17:41
Hej Visma,
Vi började använda oss av foodora för ett par veckor sedan. Jag har sedan starten tyckt att deras bokföringsunderlag är väldigt röriga och i vissa fall får jag inte ihop siffrorna med momsen utan att det alltid blir någon form av diff.
Nu har dom startat en tjänst för oss där nya kunder får en välkomstrabatt. Detta för att locka nya kunder. Denna välkomstrabatt finns nu också med på underlaget och jag blir inte klokare på hur jag skall bokföra utan det förvissar bara helheten.
Vi har en försäljning på 7677,01kr varav moms 860,05 och denna rabattrush på 34.50 (Ni finner dessa siffror på bild 2).
Snälla hjälp mig med ett bokföringsexempel hur jag kan lyckas bokföra detta underlag. Jag får inte ihop det utan landar alltid på 50 - 80kr högre än totalsumman på 7677,01kr.
Vänligen finn underlagen här nedan.
... Visa mer
2022-10-29
20:33
Hej Josefine, Tack för ditt svar. Men, det står inte reverse charge eller liknande hänvisning. Ingen moms angiven och ingen reverse charge. Allt som står är totalsumma, OCR nummer, betalningsmottagare: KLARNA BANK AB och deras Plusgirot. Så hur bokför jag denna faktura då?
... Visa mer
2022-10-23
15:49
Hej, Jag har handlat från Vistaprint till vårt företag - Betalningsmetod KLARNA. Då vi är ett svenskt företag så blir köpen från Vistaprint momsfria då vi uppger vårt momsnummer. Vanligtvis så betalar vi vår beställning direkt med vårt företagskort till Vistaprint. Vid detta tillvägagångssätt så blir det omvänd skatteskyldighet då Vistaprint är från Nederländerna och köpet blir handel mellan EU-länder. Men, nu valde vi att använda oss av KLARNA. Vi har nu fått till oss en faktura från Klarna och Klarna är ju ett svenskt registrerat företag där vi ska betala in till KLARNA och inte till Vistaprint. Fakturan vi fått innehåller självklart ingen moms då beställningen från Vistaprint är momsfri eftersom vi uppgav vårt momsnummer. Hur bokför vi detta köp då fakturan är Svensk och inte innehåller någon moms? Tusen tack.
... Visa mer
2022-10-09
15:43
Hej Visma,
Nu måste vi få ett hjälpande svar i denna fråga!
Vi är många som använder oss av foodora som tjänst som ger oss möjlighet till hemleveranser.
Vi betalar denna tjänst genom att foodora tar ut en avgift på mellan 25 - 30% på ordervärdet. Det är på detta sätt som vi "köper" foodoras tjänst helt enkelt. Men Foodora specificerar inte sin del som att vi köper den utan anger istället sin del som "Rabatt enligt avtal". Se bifogade bilder.
Det inte verkar finnas någon som faktiskt helt riktigt besvarat detta i tidigare trådar trots återupprepade frågor från oss användare. Så jag hoppas nu med denna tråd att vi kan komma fram till ett svar.
Kan någon intyga om detta exempel är rätt att bokföra på för att få med hela totalen:
D1930 - 3963,60
K3052 - 3538,90
K2621 - 424,67
D6570 - 1376,25
D2641 - 165,22
Öresutjämning 0,07
På detta sätt får man med totalen på 5505kr och inte enbart bokför "vår" del av kakan.
Bild 1 visar enbart var Foodora tar ut för sin del.
Bild 2 längst ner visar totalen med moms osv.
Tusen tack!
... Visa mer
2022-05-20
20:48
Hej Visma, Vi har precis börjat leasa ett par restaurangmaskiner, ingen förhöjd förstaavgift. På vilka konton bokförs leasingkostnad och hur kan ett exempel se ut? Månadskostnaden är 3509kr totalt inkl räntan. Kostnaden för maskinerna är 3500kr. Räntan är 9kr. Bokför man in prisbasbeloppet eller enbart månadskostnaderna? Tusen tack!
... Visa mer
2022-05-01
10:24
Hej Visma, Jag ska beräkna vilken skatt en anställd skall betala på sin månadslön. Personen är inte medlem i svenska kyrkan och använder sig då av skattetabell 34. Personen ska få ut 7000kr efter skatt. På skatteverkets hemsida får jag då fram summa 7975kr/mån innan skatt och skatten är på 975kr. Se bifogad bild. Jag har även gjort ett par beräkningar på andra hemsidor där man kan räkna ut skatt och sociala avgifter. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/ På bilden här ovan så angav jag då en bruttolön på 7975kr/mån innan skatt (Samma som på skatteverkets hemsida). Då får jag fram att lönen efter skatt blir 7076kr och inte 7000kr som på skatteverkets hemsida. Arbetsgivaravgift: 2506kr. Jag dubbelkollade detta och gjorde en till uträkning fast på en annan hemsida. https://facket.net/kalkylatorer/arbetsgivaravgift/ Och här får jag samma resultat. Totalsumma på 10481kr där arbetsgivaravgiften är 2506kr. Så det jag undrar över är vilken uträkning jag ska lita på? Jag litar ju gärna på dom två andra uträkningarna än skatteverkets då min anställd får ut 76kr mer i lön än vad uträkningen på skatteverket visar . Tack för hjälp!
... Visa mer
2022-04-22
10:15
2022-04-22
10:05
Hej Josefine och tack för hjälpen. Myprotein är ett företag som privatpersoner handlar från. Vi handlar via www.myprotein.se. Man handlar med andra ord inte mellan företag, B2B. Utan vi gör en beställning och anger sedan vårt betalsätt (kreditkort) när vi betalar. Samma tillvägagångssätt som privatpersoner går tillväga. Så vi kommer inte att få och har aldrig tidigare fått mottaga någon tullfaktura. Vad jag kan se i orderhistoriken och gällande leverans är att vår beställning skickas från Polen. Polen är ju ett land inom EU. Jag gissar att Myprotein, då dom är stora och skickar sina produkter till hela Norden och EU, är att dom har ett lager inom EU. Deras kontor är i England men dom har lager runt om inom EU's gränser. Så vi har betalat 1800kr. Ingen moms angiven. Ingen tullfaktura att vänta. Deras Momsnummer står angivet GB396227270. Hur rekommenderar du utefter denna information? Jag kan och ska absolut kontakta Skatteverket. Men som du säkerligen vet när man ställer frågor till Skatteverket så får man ett svar tillbaka som lämnar en ännu med frågvis än vad man var innan.. så tvekar på att jag kommer bli klokare. Tack 🙂 Med vänligaste hälsning, Alexander
... Visa mer
2022-04-20
22:24
Hej,
Jag har tidigare gjort flera köp till mitt företag från företaget Myprotein då dom är registrerade i bland annat Sverige med Svenskt momsnummer - VAT502069574701- Aktivt momsnummer! Nu senast när jag gjorde en beställning så fick jag till min förvåning ett kvitto som säger att köpet är gjort från GB och då vill säga utanför EU av någon anledning. Deras nu momsnummer som står på kvittot: GB396227270. Jag har varit i kontakt med Myprotein och bett om ett korrekt kvitto med deras svenska momsnummer som alltid tidigare. Detta tar dock tid och jag tror faktiskt inte att jag kommer att hinna få, eller få ett korrekt kvitto överhuvud taget tills att momsrapporten skall vara inskickad nu den 12 Maj. Jag driver Aktiebolag. Så jag kommer med andra ord få låta detta köp vara ett köp utanför EU.
Så då till min fråga då jag aldrig tidigare har bokfört ett köp utanför EU.
Totalsumman är på 1800.70kr. Se bifogad bild!
Ingen moms står specificerad och ingen tull har behövts betalas. Så hur bokför jag denna? Är tacksam om någon kan ge mig exemplet över hur.
Tusen tack 🙂
... Visa mer
2022-02-10
21:22
Hej, Jag drivet AB och rapporterar moms varje kvartal. Med andra ord Januari - Mars 2021 April - Juni 2021 Juli September 2021 Oktober - December 2021 Så sista deklarationen för moms 2021 var nu Oktober - December 2021. MEN, nu till min fråga. Jag har handlar inom EU några gånger under 2021 och den 28 Februari 2022 nu så ska ju Momsdeklaration in om man köpt via EU. Men gäller detta även mig ÄVEN om jag deklarerat och betalat in moms kvartalsvis under 2021? När jag bedrev enskild firma 2020 och betalade moms årsvis så vet jag att 28 Februari var viktig. Men hur är det nu när jag kör AB och Moms kvartalsvis? Är detta datum - 28 Februari Momsdeklaration vid EU-handel - något jag måste bry mig om eller är det redan gjort vid mina 4st momsrapporter under gångna året 2021? Tusen tack!
... Visa mer
2022-02-02
16:33
Tack Josefine! Jag gjorde så att jag gick in på momsredovisning i eEkonomi och ångrade min rapport för Juli - September 2021. Där efter så skapade jag en ny momsrapport som nu innehåller korrekta uppgifter. Jag skickade även in denna till skatteverket och väntar nu på omprövningen. När jag hade skickat in momsredovisningen Juli - September 2021 så betalade jag in moms 7386kr. Jag förde över till konto 1630 och när momsen betalades debiterade jag 7386kr till sist på konto 2650. Nu när jag ångrade och gjorde om momsrapporten så skulle jag egentligen betalat in 4938kr. Detta betyder att jag betalade för mycket tidigare och ska få tillbaka 2448kr. Och på konto 2650 har jag då nu 2448kr för mycket från perioden Juli - September 2021. Kan jag låta dessa 2448kr ligga kvar för att använda till betalningen av momsen för period Oktober - December 2021? Eller hur kan jag smidigt gå tillväga? Tack snälla 🙂
... Visa mer
2022-01-24
15:47
Hej, Jag drivet AB och bokför via fakturametoden. Jag fick en faktura till mig den 7/9-2021 med ett förfallodatum den 30/11-2021 som skulle ligga på momsredovisningen Juli - September 2021. Denna faktura bokförde jag av en händelse för sent, vill säga efter det att jag skapat och skickat in momsredovisningen för Juli - September 2021. Detta ger mig nu en avvikelse när jag ska skapa momsredovisningen för Oktober - December 2021. Kan jag ändra fakturadatum för denna faktura och lägga den så att den kommer med i perioden Oktober - December 2021 istället? Jag har läst att det är lite blandade meningar med detta men att det i grund och botten är helt lagligt och okej att faktiskt göra på detta vis ibland. Beroende på företagens storlek och om man köper inom EU osv så kan fakturor bli sena där då detta scenario att till punk och pricka lyckas följa "regeln" att bokföra vid fakturadatum inte alltid är helt möjligt. Där av så kan man behöva bokföra fakturan längre fram än vad fakturadatum säger. Jag vill mest med denna tråd dubbelkolla och få klarhet 🙂 Tack för hjälp! Med vänligaste hälsning,
... Visa mer
2021-11-29
08:27
Hej Visma,
Jag driver AB tillsammans med min bror och vaccinerade mig i somras mot just TBE. Anledning - vill undvika att bli drabbad då man hört tråkiga historier om TBE samt detta drabbar oss som firma.
Nedan så finner ni en länk samt text jag hittat som styrker att företagsvaccinationer är okej och att det ör avdragsgilla.
Kan någon hjälpa mig med ett exempel på hur denna företagsvaccination kan bokföras, vilka konton som används?
LÄNK
https://fgtitkonsult.se/vaccination-pa-foretag/ ”Den största fördelen med att, som företag och arbetsgivare, inkludera och erbjuda sina anställda vaccinering mot dessa relativt vanliga sjukdomar är att det minskar sjukfrånvaron på arbetsplatsen. På så sätt sparar man in både pengar och arbetstid och den anställde mår såklart också bättre med färre sjukdagar. Vaccinering som förmån för arbetstagare är dessutom avdragsgill och det är helt enkelt klart ekonomiskt fördelaktigt, ur flera synvinklar, att erbjuda sin personal vaccinering.
Man sparar också in dyrbar arbetstid genom att beställa vaccinering till själva arbetsplatsen, eftersom att de anställda inte behöver lägga någon tid på transport till och från vaccinationskliniken. Om vaccineringen erbjuds på arbetsplatsen finns det dessutom få skäl till att stå över vaccinationen och arbetsgivaren ser på så sätt till så att det faktiskt blir gjort. Om man bor i en riskzon, till exempel för TBE, kan det vara otroligt viktigt att se till så att man vaccinerar sig eftersom att den sjukdomen kan ge mycket allvarliga konsekvenser om man blir smittad.”
tack snälla!
... Visa mer
2021-11-23
08:27
Tack så mycket Josefine! Vi är ett Aktiebolag. Jag mejlade Skatteverket, så nu väntar jag bara på svar. Gällande denna utbetalning av lön under 1000kr. Då man inte behöver betala sociala avgifter eller skatt på denna summa. Bokförs den helt vanligt då som exemplet här nedan: 1930 K 999kr 7010 D 999kr Vanligtvis så går jag som arbetsgivare in och lämnar en arbetsgivardeklaration månadsvis på skatteverkets hemsida. För denna lilla utbetalning på 999kr så har jag uppfattat det som att detta inte behöver göras. Är detta något som jag har uppfattat korrekt? Med andra ord så behöver utbetalningen endast bokföras men inget på skatteverkets hemsida med arbetsgivardeklaration behöver göras?
... Visa mer
2021-11-21
21:06
Hej Visma. Årets slut närmar sig och jag börjar planera lite julgåvor till mina anställda. Jag har en sambo som har hjälp till frivilligt och gratis under det gångna året. Jag skulle väldigt gärna vilja ge henne en julgåva också men man får enbart ge julgåvor till anställda. Betalar man ut en lön på högst 999kr så behöver man inte betala några arbetaravgifter eller skatt på denna summa. Så till min fråga: Kan jag ge min sambo denna lön på högst 999:- och då klassa henne som anställd? Detta för att sedan få ge henne denna julgåva som alla anställda ska få? Tusen tack!
... Visa mer
2021-10-11
12:07
Hej Josefine, Tack för dina exempel. Det handlar om att öka företagets skuld till mig som aktieägare. Så då bokför jag med andra ord på Konto 2393 🙂 Tusen tack för hjälpen! 1110 med 100 000 i debet 1221 med 50 000 i debet 1400 med 20 000 i debet 2393 med 170 000 i kredit
... Visa mer
2021-08-19
19:51
Hej, Under 2020 så bedrev jag ett företag under Enskild firma. Samma verksamhet ändrade jag verksamhetsbeteckning på inför årsskiftet och bedriver nu sedan 2021 detta företaget som Aktiebolag. Allt i verksamheten är samma förutom att jag nu då bedrivet ett AB. Jag har tillgångar från Enskilda firman som ska överlämnas till Aktiebolaget. Min undran är hur dessa tillgångar bokförs in i Aktiebolaget? Jag har skrivit ett överlåtelseavtal som indikerar att Enskilda firmans tillgångar under regi av mig överlämnas till Aktiebolaget under samma regi, alltså mig som person. Exempel på mina tillgångar. Materiella anläggningstillgångar 1110 byggnader - 100 000kr 1221 Inventarier - 50 000kr S:a Anläggningstillgångar - 150 000kr Omsättningstillgångar 1400 Lager - 20 000kr S:a Varulager- 20 000kr Den totala summan över tillgångar är 170 000kr som ska bokföras in i Aktiebolaget som en skuld till mig som privatperson om jag uppfattat det rätt. Så hur går jag tillväga? Kontona ovan stämmer. Det är bara siffrorna som jag hittat på i detta exempel. Tusen tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-06-15
09:03
3 Gillar
Hej Josefine, Tack för hjälpen. Så för att se om jag har förstått 😉 När jag betalar ut lön till vår företagsledare så bokför jag först: 1. Bokföra lön till företagsledare Konto Debet Kredit 1930 - Företagskonto 19 290 7220 - Löner till företagsledare 25 000 2710 - Personalskatt 5 710 7510 - Arbetsgivaravgifter 7 855 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter 7 855 Därefter så skickar jag in arbetsgivardeklarationen som också talar om vad jag ska betala in till skattekontot. Så när det sedan är dags att skicka in arbetsgivaravgifterna och skatt till skattekontot på SKV så bokför jag: 2. Överföring av pengar till skattekontot på SKV. Konto Debet Kredit 1930 - Företagskonto 13 565 1630 - Skattekonto (aktiebolag) 13 565 Nu är pengarna inne på Skattekontot hos SKV. När skattepengarna sedan är inne och skatteverket har dragit pengarna från skattekontot den 12:e så bokför jag: 3. Dragningen från skattekontot till SKV. Konto Debet Kredit 1630 - Skattekonto (aktiebolag) 13 565 2710 - Personalskatt 5 710 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter 7 855 Är jag på säkert vatten att jag förstått det hela och bokfört korrekt? Inga mer verifikationer som behöver göras efter mitt utförande ovan? Tusen tack 🙂
... Visa mer
2021-06-13
11:01
Hej! Tack så mycket för denna guide 🙂 En fråga dock. När det är dags att betala av skatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket så finns det två stycken steg längst ned i denna guide. "I det första steget så omför man skatt till skattekontot. Och i det andra steget så bokför man själva utbetalningen till skattekontot". Till min fråga: När man bokför preliminärskatt så bokför man utbetalningen till skattekontot. 1930 K 1630 D Men du bokför också när skattepengarna har dragits från skattekontot. 1630 K 2518 D Hur gör man här med skatt och arbetsgivaravgifterna när man bokfört utbetalningen till skattekontot. Bokför man inte när skattepengarna också har dragits som man gör vid preliminärskatt? Tusen tack!
... Visa mer
2021-03-01
13:44
Hej,
Vi gjorde ett inköp av proteinpulver på 569,43kr från ett företag som är registrerat i [.. Northwich, Cheshire CW97RA,United Kingdom ..].
Tanken var att jag skulle bokföra köpet som en kostnad direkt på konton D 1930 och K 4010 och utelämna moms. Detta då jag i min tro betalat moms i mottagarens land och ska då inte redovisa moms utan bokföra som kostnad direkt. På kvittot jag fått mottaga så står vårt företagsnamn samt mitt namn som referens. Men jag såg att deras registrerade VAT nummer: SE502069574701 står skrivet och som är svenskt.
Kan jag dra av momsen som köp inom Sverige på detta och bokföra:
K 1930 - 569,43
D 4010 - 508,42 D 2641 - 61,01
Eller faller detta in i MOSS?
Tacksam för svar.
... Visa mer