- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Försäljning med vmb
Undrar hur jag bokför en försäljning som tex via tradera.
12 235 ink moms är insatt på kontot 240905 ( på spec finns med försäljning + bokad frakt, provision och köpt frakt)
Försäljning:
13 400 (utan moms) försäljning
343,20 ex moms bokad frakt (5710)
85,80 moms på frakten (2640)
provision 869.44 (6050?)
moms 217,36
köpt frakt 507 (5710)
moms 101,40
Varorna är köpta för sammanlagt 13 100 kr och bokförda på konto 1465, normal vmb. Det mesta såldes med positiv vmb men en vara såldes med negativ vmb: 2 363 vart positiv vmb och 1 369 kr med negativ vmb.
På en tråd såg jag att man ska först lägga 1465 i K (inköps priset) och sedan positiv vmb på 3211 och negativ vmb på 3212. Förstår tänket men får inte till det i praktiken 😏, får inte till uträkningen av momsen
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Så här har jag fått till det 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
När vinsten bokförs vid normal VMB borde konto 3030 ha använts.
Förenklad VMB löpande
3020 Försäljning VMB varor
Förenklad VMB omfördelning av överskott
3028 Positiv VMB omföringskonto
3030 Positiv VMB
2616 Moms på öveskottet
Normal VMB
3030 (vinsten på försäljningen)
3211 Försäljning positiv VMB (Inköpspriset vid vinst)
3212 Försäljning Negativ VMB (Inköpspriset vid förlust)
3020 kan du inte använda vid normal VMB då det kontot helt saknar momskod vilket krävs för att momsredovisnignen skall uppdateras.
Så de försäljningarna med Normal vmb du redan bokfört bör du korrigera och byta ut 3020 till 3030.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Mitt fel, hade lagt in helt rätt på mina tradera utbetalningar men när jag började jobba med klaraviks utbetalning la jag in fel konto och kunde inte förstå att jag gjort det, därför blev det fel för mig. Ändrat nu till 3030 på 1465 försäljning. Sorry 😔
Men nu lär den skillnaden på konton sitta i hjärnan 😅
Men förutom 3030, hade jag gjort resten rätt?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Det övriga såg helt korrekt ut.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ska bokföra min första 1465 försäljning med förlust. Du nämner konto 3212 vid förlust. Varan hade köpts för 1 000, så 500 ska bokföras på något sätt?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du bokför det på i princip samma sätt du bara byter ut 3211 till 3212 och så redovisas ingen moms. Konteringen blir så här.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nu vart jag lite förvirrad, 375 kr har ju sats in på kontot, per automatik blir 1930 i D och jag kan inte ändra det. Ska jag i så fall göra egen verifikat och radera kontohändelsen. Konteringen förstår jag inte riktigt 🤔, kommer att behöva analysera den vid nåt tillfälle så att jag lär mig att förstå tankesättet bakom uppställningen, nu blir det att jag bara fyller i enligt ditt exempel.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ser till att börja med att jag vänt konterinen åt fel håll på vissa rader samt lagt in fel belopp på 3211 och 4211. Måste varit trött eller distraherad av något annat när jag gjorde den. Fick inte heller ihop det när jag tittade på den i efterhand. Tror du får ihop den och förstår konteringen nedan bättre.
Ber om ursäkt för det.
Den skall se ut på detta sätt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jaaaa, den förstår jag. Höll på att få spader, precis när jag börjat förstå en hel del så tänkte jag att neeej, den här blir för mycket 😂😂
Men skönt att se att jag inte är ensam om att få till saker lite galet 🙈
Har en försäljning till EU via Klaravik, men den tar jag och besvärar dig med efter helgen 😁😉
Tack Joachim, och trevlig helg
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
🙂
Du är välkommen åter i nästa vecka
Trevlig helg.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim, bifogar en EU försäljning, säkert jätte enkelt men har aldrig jobbat med en sån
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Om det är sålt till en privatperson så hanterar du det på exakt samma sätt som svensk VMB.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Glömde skriva att det gäller försäljning av varor(4000). Ska försöka ta reda på om det är sålt till privatperson eller företag
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Och förresten så kanske det inte spelar någon roll, för egentligen säljer vi våra varor till Klaravik. Det är ju dom som köper upp från oss och säljer vidare. Vi får ju sedan en avräknings sammanställning på den summan som blivit utbetald till oss, så det är bara att ta konto 4000, som det är i det här fallet, och hantera allt som vanligt 🙂?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Är det Klaravik som köper av er och säljer vidare de agerar inte bara mellanhand?
Om det är så blir det ingen skillnad oavsett. Du hanterar det på exakt samma sätt som när du säljer själv i så fall.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
När jag tittar närmare på spec. så står det EU försäljning och 0 moms så jag antar att det blir konto 3058. Vidare står det att man ska lämna en periodisk sammanställning till Skatteverket.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det blir faktiskt inte så när det gäller VMB utan du hanterar det som vanligt.
Skatteverket skriver på detta sättet gällande hur fakturan skall se ut men det påverkar inte det du bokför.
"Vid försäljning med VMB till en företagare i annat EU-land får inte någon moms framgå i fakturan. Istället ska en särskild uppgift om VMB framgå. Du ska inte heller redovisa försäljningen i en periodisk sammanställning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Men det här är inte VMB vara, har bokfört köpet på 4000 konto
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
aha det gällde inte en VMB vara i så fall var din kontering korrekt.
Ett önskemål. När du hör av dig nästa gång kan du starta en ny tråd då. Denna börjar bli så lång nu och det blir svårt att följa den.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Yess 😊
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Har också tänkt på det men har varit orolig att om jag startar en ny tråd så kommer kanske någon annan att svara men jag vill gärna ha dig att vända mig till, inget illa menat mot andra men jag är nu van vid dina svar.