Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljning mot provision

Hej, jag driver en konsthantverksbutik där konstnärerna lämnar n sina alster och så säljer jag dem mot 25 % provision och detta har jag bokfört på följa nde sätt men börjar bli tveksam om det är rätt.

  F Ö R S Ä L J N I I N G
Kassan in Moms   K Utbetalt
1910 D 2611 25% 3051   K
  i n k ö p    
kostnad Moms Provision Konstnär
1910   K 2641 25% 3921 D 4010   D
11 SVAR 11
CarinaEsp
CHAMPION

Det här kan troligtvis hanteras på lite olika sätt.

- Du behöver ha kontroll på om konstnärerna som lämnar in sina verk är momsregistrerade. 

- Är det endast de verk som säljs som du "köper"?

 

Frågan är också om det rör sig om förmedling eller försäljning...

Det kanske är så att det du säljer inte är din omsättning och i så fall ska hela försäljningsbeloppet bokas mot ett balanskonto för att sedan redovisas till konstnären och då ska du endast intäktsföra din provision och redovisa moms på det. Allt hänger nog på hur avtalet med konstnärerna ser ut.

 

M a o är det inte en solklar fråga som lämpar sig för att på ett enkelt sätt svara på i ett sånt här forum då moms är ett väldigt komplext ämne.

Fd medlem
Inte tillämpbar

De är momsregistrerade och ja det är endast de verk jag säljer som jag köper.

Det är min omsättning.

Om det är förmedling eller försäljning är för mig samma. Jag skall ha 20% i provision.

Hoppas att det häjpte.

Hej,

 

I så fall tycker jag inte att du ska blanda in provisionskontot utan endast använda försäljningskonto när du säljer till kund i butik och sedan blir det ett varuinköp på ett 4-konto som då motsvarar 80 % av försäljningen.

Se till att det finns bra underlag på ditt inköp, dvs att du erhåller en faktura eller kvittens från konstnären där inköpsbelopp och momsbelopp samt momsregistreringsnummer finns med.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Så om Leverantörs/konstnären skickar en räkning ink moms 1000 kr

kassa         Moms            Provision       Varor

1910   K      2641 25%D     3921 K          4010   D
 800 kr             200 kr        200 kr           800 kr
Har jag förstått det rätt då
Vänligen
Gun Hallberg

Hej,

 

NEJ, du ska inte blanda in konto 3921.

 

Mellanskillnaden mellan din försäljning och ditt inköp är 20 % = din marginal.

Det är ingenting som du bokför utan det är din bruttovinst, dvs skillnaden mellan försäljning och inköp.

När du får fakturan från leverantören ska du endast använda konto 4010 och moms 2641.

Dvs:

K 1910    1 000 kr

D 4010    800 kr

D 2641    200 kr

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Men då blir det ju ingen förtjänst när jag säljer den för

Kassa D  Moms K   4010 K

1000        200          800

??

Hej,

 

Om du säljer den för 1000 kr så ska fakturan från konstnären endast vara på 800 kr, annars så tar ju konstnären 100 % av försäljningen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja men blir det då inte såhär

kassa         Moms            Provision       Varor

1910   K      2641 25%D     3921 K          4010   D
 800 kr             200 kr        200 kr           800 kr

Om du betalar ut 800 kr till konstnären så måste underlaget för utbetalningen vara 800 kr. Därav så ska fakturan från konstnären vara på samma belopp.

 

Förtjänsten du får är ju att du sålt varan för 1 000 kr och sedan betalar konstnären 800 kr.

1000 kr har du ju bokfört som intäkt när du sålde varan i butiken.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ditt svar:

I så fall tycker jag inte att du ska blanda in provisionskontot utan endast använda försäljningskonto när du säljer till kund i butik och sedan blir det ett varuinköp på ett 4-konto som då motsvarar 80 % av försäljningen.

Se till att det finns bra underlag på ditt inköp, dvs att du erhåller en faktura eller kvittens från konstnären där inköpsbelopp och momsbelopp samt momsregistreringsnummer finns med.
 
Mitt svar:
Tack men jag fattar fortfarande inte vilka konto som jag gjort fel på för jag får ju ett kassa kvitto från kassaapparaten och det måste ju bli
Kassan in        Moms   K       Utbetalt
1910 D              2611              3051   K
Men hur blir det sen när jag får en faktura från konstnären är min a 20% på brutto beloppet eller netto

Hej,

 

Bokningen av försäljningen är helt rätt.

 

När du sedan får fakturan från konstnären/leverantören så bokar du den enligt nedan:

Kredit 1910

Debet 4010

Debet 2641