- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Försäljning på Tradera, normal VMB
Hej!
Jag driver en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Säljer begagnade kläder online och applicerar normal VMB.
Jag har nu gjort några försäljningar på Tradera och försöker skapa en mall som jag kan utgå ifrån när jag ska bokföra varje försäljning.
Har manuella utbetalningar från Tradera till mitt företagskonto, så tänker att jag bokför försäljningar mot 1580 och sedan gör separata verifikationer för utbetalningarna från Tradera till mitt företagskonto.
När jag satt och gjorde en mall tyckte jag att det blev en väldigt många konton, hade därför blivit väldigt glad om någon kunde ta en minut till att kika på mitt konteringsexempel för att se om det ser bra ut.
I exemplet nedan har jag sålt en vara för 1000kr. Inköpspris var 200kr. Kunden betalar 59kr för frakt som Tradera automatiskt drar och köper en fraktsedel åt mig för. Samtidigt drar Tradera automatiskt en provision låg på 10% (inkl. moms). Ser det rätt ut?
Tack på förhand!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Din kontering ser helt korrekt ut. När man har kostnader utöver själva VMB försäljninen så blir det många rader i bokföringen. Bara själva konteringen av Normal VMB består som standard av 6 rader och sedan tillkommer de kostnader man har också.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim!
Tack så mycket för att du tog dig en titt. Härligt att det ser rätt ut.
Jag har dock funderat lite mer kring bokföringen av Tradera-försäljningar och har några frågor som jag gärna vill klura ut innan jag börjar bokföra dessa försäljningar.
1) Vid en försäljning på Tradera så drar Tradera alltid deras provision direkt, även om köparen inte betalt än. I t.ex. en försäljning jag gjort så är köpdatumet 26/2, och då drog Tradera sin provision från mitt Tradera-saldo samma dag (26/2). Jag fick däremot inte betalt från köparen förrän den 28/2 och det var också då som frakt bokades. Kan jag ändå bokföra enligt konteringen ovan? Eller ska jag göra en verifikation för när provisionen dras och en när betalning inkommer och frakt bokas?
2) Har kikat på Traderas bokföringsunderlag och är lite missnöjd. I orderspecifikationen jag kan ladda ner för varje försäljning står inte moms specificerad. Jag antar att det är okej i de fall jag applicerar VMB, men i de fall att jag säljer med vanlig moms så känns det mer problematiskt. Momsen står specificerad på en annan översikt, månadsrapporten, men vet inte vad Skatteverket känner över att det hade varit utspritt. Dessutom syns provision och fraktkostnader endast tydligt på månadsfakturan. Känns rörigt att bifoga 3 olika underlag till varje verifikat.. Funderar därför på om jag själv ska upprätta kvitton till kunden som jag kan använda i bokföringen. Eller blir det tidsslöseri? Jag har bifogat underlagen jag kan hämta från Tradera för mars månad. Hade uppskattat lite vägledning.
Orderspecifikation
Månadsfaktura
Månadsrapport
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Du kan bokför det enligt den uppställning jag skickade tidigare dagen du får pengarna utbetalda.
2. Gällande underlagen så är enda kravet att du skall kunna styrka vad pris moms mm var. Sedan om det innebär tre olika underlag eller om du skapar ett eget kvitto på det är egentligen en sak du får ta ställning till. personligen hade jag valt att använda Traderas underlag för att slippa sitta och skapa underlag själv.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen Joachim,
1. Jag gör endast utbetalningar från Tradera till mitt företagskonto en gång varje/varannan månad, kan jag ändå vänta med att bokföra provisionen tills dess? Tänker att Tradera-saldot inte kommer stämma överens med 1580 i längre tidsperioder, vilket känns vilseledande. Men om det ser rätt ut i slutet av året så kanske det inte spelar någon roll..?
Tänker att det mest korrekta hade varit att göra en verifikation för varje dag en affärshändelse inträffar på mitt Tradera-konto, men med tanke på att jag bokför enligt kontantmetoden känns det överambitiöst. Kanske duger att bokföra provisionen tillsammans med inbetalningen även om det sker på olika dagar? Känner mig väldigt förvirrad kring detta..
2. Tack för vägledning!
Med vänlig hälsning
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Om det är vid utbetalningen som provisionen dras så kan du vänta med den annars behöver den bokföras på rätt datum när de dras sin provision.
Då tradera kan anses vara en kassa så skall du göra en bokföring per försäljningsdag oavsett vilken bokföringsmetod du bokför enligt. Detta går under kassaregisterlagen och då börjar andra regler gälla där bokföringsmetoden inte längre påverkar. Så jag rekommenderar definitivt att du bokfört det per försäljningsdag och om provisionen också dras per försäljningstillfälle så lägger du in den samtidigt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim!
Tack så mycket, då vet jag hur jag ska bokföra försäljningarna och provisionen 🙂