Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marcar
MEDLEM

Försäljning till utlandet mm

Hej, 

Jag säljer digitala produkter (instrument) till hela världen genom en återförsäljare i England och dennes nätbutik. Återförsäljaren sköter alla kundkontakter och jag kan i realtid följa vilka av mina produkter som säljs samt hur stor summa försäljningen är upp i via inloggning hos dem. Jag väljer själv när jag vill göra en utbetalning till mitt företagskonto, men summan måste vara uppe minst 50 pund enligt avtalet. 

Hur ska jag bokföra detta korrekt? På vilka konton och som vad? Står återförsäljaren i England för momsen? Ska jag redovisa försäljningen varje dag eller när jag begär ut pengarna till företagskontot? 

Jag har enskild firma och bokför med kontantmetoden.

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta. Hur man hanterar detta beror lite på vad för sorts återförsäljning det handlar om och om återförsäljaren säljer i sitt namn eller ert namn. Så det får du nästan kolla med din återförsäljare, detsamma gäller momsen då det beror lite på om det är försäljning mellan er två som bolag och de sedan säljer vidare produkten/tjänsten, eller om det är upp till dig att redovisa den moms som läggs på till privatpersonerna. 

 

Jag skulle säga att man bör redovisa försäljningen varje dag om man kan få ut underlag till detta, i annat fall så bör det ske veckovis/månadsvis baserat på den avräkning du får från bolaget. I och med att du har kontantmetoden så skulle jag dock säga att det är okej att redovisa försäljningen vid utbetalningstillfället, men här kan det vara bra att dubbelkolla med Skatteverket eller konsult då du inte har regelbundna inbetalningar utan krav på att det skall vara ett minsta belopp. 

 

Här finns det lite information kring förmedlningstjänster och här för kommission. 

 

Mitt tips är att ta kontakt med en konsult som skulle kunna hjälpa dig med detta, då det ibland kan vara lite snårigt när det gäller återförsäljare om de säljer i ditt namn. Om det är så att det snarare är ett plattformsföretag som du säljer till, som sedan i sin tur säljer i sitt namn till kunder så blir din försäljning hanterad som försäljning mellan två företag skulle jag säga, dvs B2B utanför EU hantering. Om företaget säljer i ditt namn och det är du som skall hantera själva försäljningen till slutkunderna så blir det klurigare, då jag antar att försäljningen sker till privatpersoner i olika länder. Detta gör att du behöver hantera olika länders moms med största sannolikhet vilket gör din hantering mycket svårare. 

 

Här finns det lite vägledning kring om det gäller just plattformsföretag som Skatteverket har. Hoppas detta hjälper dig lite framåt, som du märker så är det ett litet klurigare område att kunna svara på hur man gör rent generellt. Om du hör av dig när du fått lite mer information från återförsäljaren så kanske jag kan ge dig något form av förslag baserat på det.

 

Kanske det finns någon annan användare i forumet som har hanterat liknande försäljning själva som vill dela med sig hur de hanterar detta?

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Marcar
MEDLEM

Tack för svar! Ja det verkar vara ett snårigt område det här. 

 

Jag har haft kontakt med skatteverket flera gånger nu och har i alla fall fått klarhet i att det är återförsäljaren i England som ska betala in momsen. Det står även så i det avtal jag har med återförsäljaren.  

 

När det gäller NÄR jag ska bokföra har jag dock inte lyckats få ett tydligt svar ännu. Men det är inte jag, utan återförsäljaren, som står för kontakten med kunderna samt han som sköter "leverans" samt betalningarna. Han säljer inte i mitt namn mer än att produkterna heter mitt märke men han står som mottagare vid kundens betalning osv eftersom de köper dem från hans företag. Jag får 50 % av vinsten. Jag får ett tydligt underlag varje gång jag begär en utbetalning till mitt bankkonto, men om jag ska bokföra varje dag så har jag inget enskilt underlag för det. I och med att jag inte säljer direkt till kunden och att jag har kontantmetoden så tolkar jag det som att jag bör kunna bokföra alla försäljningarna av tjänsten när pengarna kommer in på mitt bankkonto, dvs när jag begär en utbetalning ungefär en gång i månaden. Tänker jag rätt?

Hej igen!

 

Ja det kan tyvärr vara det. Okej om det är återförsäljaren som betalar och fixar momsen, och du bara får deras underlag så skulle jag säga att det är okej att bokföra försäljningen när du får betalt, i enlighet med kontantmetoden. Så jag tycker du tänker helt rätt enligt den information du lagt till nu i ditt sista meddelande. Så som tur var så har du en enklare version av återförsäljare där försäljningen blir mellan 2 företag verkar det som.

 

I och med att du säger att återförsäljaren säljer i sitt namn och att de hanterar momsen så låter det som att du bör få ett underlag där återförsäljaren hanterar er försäljning emellan som försäljning tjänst utanför EU. Här får man dock vara uppmärksam att vissa företag utanför EU kan vara momsregistrerade i EU så att det ändå skall hanteras som försäljning inom EU. Det kan du se på underlaget. Men antagligen så är det försäljning utanför EU som gäller för dig. Då skulle jag säga att eventuell avgift återförsäljaren tar kan bokföras mot 4535 med tillhörande momskonton för fiktiv moms och din försäljning mot tex 3045 och redovisa den försäljningen i momsruta 40. Du kan läsa mer om handel inom och utanför eu här och försäljning inom och utanför EU här

 

Ha det fint!

/ Josefine