Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anordvall
MEDLEM

Förskottsbetalt abonnemang - moms

Jag har förskottsbetalt ett belopp till ett konto för ett abonnemang.
2500 SEK har jag betalat som en pott som ligger på leverantörens konto. Helt enkelt för att inte behöva bokföra betalningen varje månad utan istället bara göra en överföring en gång per år. 
Beloppet och kvitteringen har inte någon moms i sig. 
Däremot när abonnemangskostnaden dras ifrån det kontot jag betalat in till (alltså ett konto hos leverantören av abonnemanget) kommer en kvittering där månadskostnaden för abonnemanget  med moms specificeras. 
Hur ska jag bokföra utbetalningen ifrån mitt företagskonto till leverantörens konto? Med eller utan moms? 

Allt gott


3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Här kommer ett förslag.

 

Inbetalningen på 2 500 kr bokar du i debet på 1684 (Förskott leverantör) och kredit 1930.

När du sedan får avräkning från leverantören var månad så bokar du upp kostnad och moms i debet och krediterar 1684.

 

//Carina

Tack för svar. 
Ska tilläggas att jag har enskild verksamhet, och bokför enligt kontantmetoden. 
Så det finns inget sätt att undgå den månatliga bokföringen i detta fallet? I så fall kan jag lika gärna motta en månadsfaktura på beloppet varje månad, det blir enklare att hålla koll på så. 

Du kan ju inte bokföra någon moms utan att ha ett underlag för det. Så i det här fallet är det nog enklare med en månadsfaktura under förutsättning att de inte tar ut en massa avgifter för att fakturera.