Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madeleine3
MEDLEM

Förskottsfakturering

Hej, vi har för första gången gjort upp med en kund att fakturera 159 timmar a 1350:-/tim i förskott på ett projekt som kommer att löpa tom sista februari 2025. Vi har brutet räkenskapsår så detta kommer inte påverka oss över årsskiftet. Fakturan är utställd nu i november och är journalförd i Visma administration 1000. Vi kommer att få betalt i december från kunden.
Fick veta i efterhand att endast 27 timmar är utförda och ska läggas som intäkt, resten på ett skuldkonto i balansräkningen. Jag har läst mig till att man bör använda konto 2420, men den är kopplad till momsrapportkod 05(25%)i Visma administration 1000, stämmer det att det ska vara så?
Någon som vet om detta även ska läggas på vilande moms eller inte, saknar i så fall vilande utg moms i kontoplanen min.
Mitt intäktskonto 3011 är också knutet till momsrapportkod 05(25%). 
Jag hade tänkt att man nu bokar upp timmarna som Ej är upparbetade på konto 2420 K och dom 27 timmarna som är upparbetade på konto 3011 K.
Blir det då rätt nästa månad när jag debiterar 2420 och äve lägger timmar som är upparbetade i konto 3011 kredit, är rädd att detta blir fel främst vad gäller vid momsrapporteringen vilket man vill undvika. Har någon exempel på kontering och om kontona ska vara knutna till momsrapporten eller ej tar jag tacksamt emot det då detta är helt nytt för mig och fått lite olika svar 🙂 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Momsen skall redovisas på det datum som ni får betalt så det låter rätt med momskod 05 på konto 2420 då ni får betalt för detta i förväg. 

Så konteringen vid betalningen skall bli på detta sätt

1930 bank debet (totalt betalt belopp
3011 kredit (Upparbetad tid)
2420 Kredit (Ej upparbetad tid)
2611 Kredit (hela momsen)

När sedan resterande tid upparbetats i kommande månad/månader så gör ni en kontering på följande sätt manuellt.

2420 Debet
3011 Kredit

/Joachim

Okej, då får jag bokföra om verifikationen manuellt som ligger nu skapad, men hur gör jag med momsen? Den borde väl läggas på vilande utg moms nu då, har inget sånt konto med i min kontoplan.

Madeleine3
MEDLEM

Vill bara dela med mig av hur det ska vara efter att ha talat med Skatteverket:
Vi måste bokföra dom timmarna som redan är utförda som intäkt + redovisa moms för det i denna period.
Resterande blir vilande moms och skuld till kund som sedan räknas av månad för månad, så som ovan person nämnt.
I min kontoplan fanns ej kto 2618 vilande utg moms och enl den tjej jag pratade med i Supporten så trodde hon inte att kontot fanns med i BAS kontoplanen men det gör den, så det har jag lagt upp manuellt nu. 
Tänkte att jag delar med mig om någon annan stöter på detta i framtiden 🙂