Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Första deklarationen - eEkonomi

Hej! 
Jag har enskild firma och sköter bokföringen själv genom Visma Eekonomi (och den hjälp man får här via forumet ;)). I dagsläget har jag inte längre några regelbundna inkomster i företaget då jag tagit ett annat heltidsjobb, men jag behåller ändå företaget levande för ev. framtida uppdrag samt då pengar finns kvar i företaget som inte tagits ut än. 
Jag har förlängt räkenskapsår (2017-08-09 till 2018-12-31) och undrar lite kring när den första dekoreringen ska ske och lite om hur den går till? 
Är detta något man kan hantera själv eller bör man ta hjälp av proffsen? Ska erkänna att jag tyckt att den vardagliga bokföringen varit rätt bökig emellanåt och jag känner mig ganska ofta osäker. Man vill ju att allt ska bli rätt i slutändan, så vill vara förberedd innan det är dags och ifall jag bör söka upp någon som kan hjälpa till när det närmar sig.

Tacksam för svar! 
MvH, 
Elin
  
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du behöver ju egentligen bara hjälp med att bedöma om det du gjort hittills är rätt gjort för att sedan kunna fortsätta på egen hand fram till utgången av året. Antingen söker du reda på någon som kan hjälpa dig lokalt eller så tar du hjälpen på distans via t ex mail

Mikael
Roffakab
CHAMPION

Hej

Deklarationen för Enskild firma görs som en bilaga (NE) till din privata Inkomstdeklaration och ska alltså göras våren 2019 och lämnas in senast i början av maj 2019.

Det är relativt enkelt att upprätta NE-bilagan speciellt om man gör detta via Skatteverkets hemsida på nätet och då tar hjälp av de anvisningar som finns inlagda i deklarationsmodulen.

Blanketterna på nätet brukar läggas ut i början av mars.

MVH
Rolf

Du kanske ändå skall ta hjälp någon timme med att kanske reglera resultatet genom P-fond el. liknande eftersom du dels har ett förlängt räkenskapsår med därav kanske lite högre vinst och dels om du tänker ha mindre verksamhet framåt så kanske det kan vara ide, beroende på hur stor vinsten är, att reglera lite mellan åren
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Elin!

Vill bara flika in och informera om att vi har ett tillägg till eEkonomi för enskilda firmor som heter Deklaration.
Tillägget hjälper dig med deklarationsarbetet och du får ut filerna som behövs till Skatteverket.
Innan man påbörjar deklarationsarbetet är en rekommendation att gå igenom årsavstämningen. Den hittar du via Bokföring - Årsavstämning inne i ditt program. 
När man följt och dubbelkollat alla stegen går man sedan vidare till tillägget för Deklaration (om man har köpt det).

Om du behöver hjälp med att stämma av den rena bokföringen och känner att det är väldigt krångligt rekommenderar jag att du följer Mikaels rekommendation - kan alltid vara bra att stämma med någon annans ögon 🙂

Vill du att jag aktiverar deklarationstillägget åt dig?

Ha en trevlig dag!

/Sofia