Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

bewell
MEDLEM

Fråga aktieförsäljning

Jag hjälper till med ett aktiebolag och skall bokföra försäljning av aktier.
2021 köpte man 650 st noterade aktier i X för 87 k.
2024 har man sålt 1 950 st i X för 14 k.

Jag är inte hemma på detta så säkert dum fråga, bör antalet sålda vara samma som antalet köpta? Jag har tagit antalet från vad det står i avräkningsnotorna.

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Kontrollera om det har skett en split. Kan vara så att man splittat så att varje aktie som köptes 2021 har blivit 3 st, men den informationen borde gå att hitta någonstans, t ex på X hemsida om de har någon information till aktieägarna där.

bewell
MEDLEM

Tusen tack! Det stämmer, det står så på hemsidan. Då kan man utgå från det antar jag.

Jag har tittat på tidigare trådar och kommit fram till att jag då bokar försäljningen så här.

1. Jag för tillbaka nedskrivningen som gjorts 2021.
D 1351 67 k
K 8270 67 k (blir ej skattepliktigt)

 

2. Jag bokar mellanskillnaden 73 k (87-14) som förlust.

D 1940 14k
K 1351 87k
D 8220 73k

CarinaEsp
CHAMPION

Hade du nedskrivningen och anskaffningen på samma konto? Om ja så stämmer ovan.

 

När det gäller förlusten så måste du kontrollera hur den ska hanteras skattemässigt. Kan vara något som ska sparas i en aktiefålla och kvittas mot vinster längre fram. Är inte helt hemma på detta, så mitt råd är att kolla med någon kunnig på skatt.

Göran A
UTFORSKARE

Om det inte är ett AB som bedriver värdepappersrörelse - troligen inte i ditt fall - så är förlusten inte skattemässigt avdragsgill utan som CarinaEsp skrev hamnar detta i den sk. aktiefållan och sparas för att kunna kvittas mot vinster i framtiden

 

bewell
MEDLEM

Nej 1358 Acc. nedskrivningar skall det vara.

Ok, tack för info, jag får kolla upp det vidare.