Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sommar1
MEDLEM

Fråga ang avskrivning

Hej!

Jag har en fråga jag inte lyckas hitta något svar på, hoppas någon kan och vill svara mig.

 

Jag har köpt en inventarie, som det ska göras avskrivning på. Första året har jag gjort avskrivning med 30%. Då mitt företag är nystartat, hade jag inte så stor vinst andra året, och valde därför att inte göra någon avskrivning alls det året. Lite inkomst är ju viktigt att ha med tanke på pension och socialt skyddsnät. Nu tredje året har det gått betydligt bättre, och därför vill jag åter fortsätta med den påbörjade avskrivningen. Hur gör jag nu? Fortsätter jag som om detta vore år två eller kan jag göra "dubbel" avskrivning motsvarande både år 2 och 3 detta året?

mvh

 

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Avskrivningar är egentligen aldrig valfria, det är fel att ta upp för höga värden på tillgångar i bokslutet. Så det är lämpligt att du bokför 2 års avskrivning nu för år 3. Då blir det 30% på de 70% du hade kvar från år 1 och 30% på de 49% som blev kvar därefter. Eller också använder du kompletteringsregeln och skriver helt enkelt av ned till 40% av anskaffningsvärdet detta år. 

Sommar1
MEDLEM

Ok. Tack för snabbt svar! 🙂