Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristof0103
MEDLEM

Fråga angående inventarier

Företaget anskaffade inventarier för 700 år 2 och dessa skrivs av enligt plan med 10 % på
anskaffningsvärdet varje år. Under år 6 har företaget köpt en del nya inventarier för 300.
De nya inventarierna har dock en nyttjandeperiod (ekonomisk livslängd) på endast 5 år.
Utöver planenliga avskrivningar skall maximal avskrivning göras enligt lag på samtliga
inventarier då företaget vill visa ett lågt resultat. De nya inventarierna ska omföras till
huvudkontot för inventarier. 

 

Förstår någon annan hur detta ska svaras på? Detta ska vara med i bokslutet

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Tyvärr är jag inte riktigt med på exakt vad du vill ha hjälp med, men jag ska försöka vägleda dig så gott jag kan från det du har beskrivit i ditt inlägg.  När det kommer till maximal avskrivning enligt lag utöver planenliga avskrivningar betyder det att även en skattemässig avskrivning utförs. Du kan läsa mer om hur det fungerar på Skatteverkets hemsida. Du kan alltså göra både en planenlig avskrivning som är en bokföringsmässig avskrivning och sedan även en skattemässig avskrivning som du bokför som en form av skatteplanering.  

 

Jag är inte riktigt med på meningen 'De nya inventarierna ska omföras till huvudkontot för inventarier', men det låter som att det har bokförts mot ett kostnadskonto direkt och därför bör korrigeras och omföras till kontot för inventarier. Det kan också betyda att du ska bokföra det mot ett konto för inventarier nu och att formuleringen är något otydlig. Ett vanligt bokföringskonto för inventarier är tex 1221.

 

Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint!

/ Josefine

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har samma händelse att bokföra. Värdernas ingående balanser är enligt följande:
1220 Inventarier - 700 debet

1221 Årets investeringar i inventarier - 300 debet 

1229 Ack avskrivningar inventarier - 280 kredit 

 

Något bör väl bokföras i 7832 Avskrivningar inventarier?   

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag ser att vi har svarat på din fråga i denna tråden här, men återkom gärna om det är något mer du behöver hjälp med. Men för att svara på din specifika fråga som du inte hade i din andra tråd så skall den planenliga avskrivningen bokföras mot kontona 1229 i kredit och mot 7832 i debet. 

 

Ha en fin helg!

/ Josefine