Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fråga angående lagerinventering

Hej. 
Får börja med att säga att vi inte använder Visma utan ett annat bokföringsprogram, men det verkar vara så snabba och bra svar på detta forum så jag chansar att man får fråga här ändå. 🙂

Jag är kassör i en idrottsförening och har lite problem med hur jag ska bokföra försäljningen från vårt lager.

VI har under året sålt produkter från vårt lager till våra medlemmar t.ex. en produkt som vi köper in för 50 kr och som vi säljer för 100 kr. Tittar jag på hur försäljning bokförts tidigare så har det gjorts så här: 

D 1940 (bankkonto) 100 kr

K 3540 (Försäljning utr) 100 kr

 

Sen vill jag kreditera lager kontot 14XX med 50 kr och tänkte då göra så här: 
K 1400 (lager) 50 kr

D 4990 (lagerförändring) 50 kr 

 

Men gör jag på det sättet så får jag inte balansrapporten att balansera, det blir en differens på summan som jag minskat lagret med (eftersom det bara är 1XXX och 2XXX konton som tas med i balansräkningen så blir det ju så).
Hur ska man göra för att lösa detta? 

Likadant vid inventering, vad jag kan läsa mig till så verkar det vara samma förfarande med lagerkonto och motkonto 4990, men borde inte även detta ge en obalans i balansräkningen? 

Förklara gärna på ett bra sätt hur detta ska göras i en idrottsförening som använder K1 regelverket, gärna så att även en glad nybörjare förstår. 🙂

 

Mvh Andreas

3 SVAR 3
Thomas51
CHAMPION

Lagerförändringen på verkar resultatet. Differensen i balansräkningen försvinner när du bokför årets resultat.

 

Nu balanserar balansräkningen, men jag får ett positivt resultat i resultaträkningen på samma summa som lagersänkningen. 

Jag får även i resultaträkningen notering om att samma summa fast negativ finns på: Transaktioner på konton som ej ligger fördefinierade i K1-rapporten.  Vi använder 4990 som lagerförändring och det verkar inte tas med i resultaträkningen. Ska man använda ett annat konto för K1 regelverket som motkonto för lager förändringen? Har sett exempel på att man använder 4010 t.ex. men det är ju ett inköps konto eller fattar jag fel? 

 

Mvh Andreas

Hej

Kan dessvärre inte svara på hur ditt system hanterar konto 4990 men det skall påverka resultaträkningen och därmed även det totala resultatet för året.

 

Visar med en bild från eEkonomi där jag bokfört upp ett lager efter en inventering.



/Joachim