Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Axel w
MEDLEM

Fråga angående uttag från Kapitalförsäkring

Hej,

Jag har ett K2 aktiebolag och har under året satt in pengar i en Kapitalförsäkring.

De är bokförda som en kortsiktig placering.

 

Värdet på insättningarna är ca 200k kronor.

Marknadsvärdet är dock ca 300k kronor.

 

Jag har under året tagit ut ungefär 10k kronor.

Värdet på kapitalförsäkringen har alltså minskat, men det totala värdet överstiger fortfarande insättningsvärde.

 

Hur ska dessa uttag bokföras och på vilka konton?

Måste jag justera värdet på min KF eller kan jag lämna den oförändrad?

 

Tack!

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om det totala verkliga värdet på kapitalförsäkringen fortfarande överstiger det bokförda värdet efter uttaget så bokförs uttaget enbart mot ett finansiellt intäktskonto inom 82XX kontogruppen då hela beloppet avser vinst, dvs en så kallad oredovisad värdestegring. Vinsten är skattefri i och med schablonbeskattningen så tänk på att ta hänsyn till detta sedan vid deklarationen.

 

Gör man uttag där en del är värdeförändring av kapitalförsäkringen ( dvs uttag av insatta pengar ) och en del vinst ( oredovisad värdestegring ) så bokförs värdeförändringen mot 13XX kontot i kredit och vinsten mot 82XX kontot i kredit. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej,

 

Tack för ditt svar.

 

Jag var i färd att sätta mig in i allt detta när jag fick Corona. Blev dålig i flera veckor, men måste börja med årsslutet nu för företaget.

 

Jag bokförde uttagen på konto 8220. 

 

Sen måste jag, om jag har förstått det rätt själv bokföra uttagen (vinsten) i bokslutet så de inte tas upp till beskattning?

 

Hittade den paragraf från er kollega i en annan tråd:

 

När det gäller deklarationen så i behöver du lägga in beloppet i ruta 4.5c Bokförda intäkter som inte ska tas upp på INK2S. Du behöver alltså hålla koll på detta själv. 

 

Det är detta som jag måste göra manuellt antar jag.

 

Tack för hjälpen!

Hej igen!

 

Usch då, tråkigt att höra! Inga problem alls. Det stämmer, så man bokför det mot tex 8220 och sedan blir det manuellt vid deklarationen som man tar upp att dessa intäkter är skattefria.

 

Ha det fint, hoppas du mår bättre nu!

/ Josefine