Hej, Jag sitter och kollar lite under årsavstämningen i Visma Eekonomi.
Under fliken lån läser jag följande
"Gör så här: Skapa en manuell verifikation och debitera kontot där den långfristiga skulden är bokförd och kreditera kontot för kortfristiga skulder.
Obs! Verifikationen du skapar ska vändas kommande räkenskapsår. Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen i det nya räkenskapsåret. Använd samma konton i verifikationen du just skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit."
Här har jag en nyfiken fråga, om jag tar en delen jag ska amortera nästa år och flyttar den ifrån 2390 till 2890 säger vi. Då får jag ju en ny skuld på 2890 men samtidigt minskar skulden på 2390 med samma belopp, det är jag helt med på.
Det jag inte riktigt förstår sen är 1/1-25 så ska jag vända verifikation Ska jag alltså flytta tillbaka pengarna ifrån 2890 till 2390?
Varför gör man så här istället för att ha beloppen kvar på respektive konton?
Hej
Finns inget solklart svar på detta då det kan bero på en mängd orsaker. Det kan t ex bero på dels beloppet som skulden består av, Vilken bolagsform det gäller mm. Det kan även bero på att det är lagt på konto 2390. banklån t ex brukar man lägga på konto 2350.
2890 och 2390 är gruppkonton för lån av mer oklar karraktär dvs att det inte finns något annat lämpligt konto för det i kontoplanen så kan ha med det att göra också. Jag är dock inte fullt insatt i reglerna som finns i systemet.
Det är dock fullt möjligt att ha kvar t ex banklån, checkräkningskrediter mm på det konto som de är bokförda på i bokslutet.
/Joachim
Så här står det i eEkonomi, tog en printscreen så ser du vad det är jag hänvisar till. Bolaget är ett AB.
Det var därför jag använde dessa konton som ett exempel det är ett lån till Almi som ska betalas på 5 år.
För det jag reagerade på var att man ska omvända den manuella verifikationen igen första dagen på räkenskapsåret.
Hej
Så gott som säker på att det beror på att det är ett 2390 som använts jag skulle säga att det är bättre om det bokförs om till konto 2350.
Detta skall du inte behöva vända bort alls i så fall utan du kan låta det ligga som ett långfristigt lån på 2350.
Sedan ser det ut som rekommendationer/tips och inte något som måste göras.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.