Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Redovis
UTFORSKARE

Fråga kring faktura som kommer vi årsavslut

Hej!

Kort fråga bara,

Fått en försäkringspremie jag ska betala i februari 2021 och gäller för 2021.

Men den kom till mig i Dec 2020 och är daterad 9:e dec 2020.

 

Nu har jag årsavslut vid årsskiftet och undrar hur jag ska redovisa detta.

Behöver jag göra något särskilt än att bara registrera detta som inköp/leveransfaktura och betala i februari 2021?

 

Den är mindre än 5000 så tänkte inte periodisera utan vill bara betala 2021 och inte behöva krångla till det med årsskiftet.

 

Gissar att ska man gå by the book ska man registrera fakturan i December och sedan ta kostnaden 2021 och lägga någon form av periodisering?

Stort tack för hjälpen!

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Har du redan bokat in den i systemet?

Om inte så lägg fakturadatum 2021-01-01.

Hej kan man göra så?

Har inte lagt in det än, bara lagt som utkast

Men ja det vore ju såklart mycket lättare

Jag har alltid gjort så med försäkringspremier som kommer tidigt, men som inte ska betalas förrän efter årsskiftet. Det är ju ingenting som påverkar momsdeklarationen så jag kan inte se att det är några problem att sätta ett eget fakturadatum. Se bara till så det ligger rätt förfallodatum ifall du skapar bankgirofil från systemet för dina betalningar.

Hej, ja tack för tipset

Känner inte heller att det har någon impact på någonting, tvärtom tycker jag bara det är besvärligt att de valde att skicka innan årsskiftet, så det är helt klart lättast att sätta fakturadatum i Jan 2021.

 

Om man skulle registrera fakturan i December och betalningen i 2021, hur skulle man behöva göra då?

Tack för hjälpen!

I så fall får du periodisera fakturan mot 1730 (eller 1790) och plocka fram kostnaden efter årsskiftet. Onödig administration om man kan registrera fakturan på 2021 istället 🙂 

Tack för svar! Ska fundera lite, i värsta fall kan man väl be leverantören skicka ny faktura