2023-12-18
17:13
Kanon tack så mkt för hjälpen, god fortsättning!
... Visa mer
2023-12-17
19:29
Toppen tack för svar! Antar att det inte spelar någon större roll om jag tar det som privatperson istället (?) bara att det kommer senare Stort tack för hjälpen!
... Visa mer
2023-12-12
13:43
Hej igen tack för svar! Ja precis, 2 dagar i veckan har jag jobbat i annan kommun (hos kund) än mitt eget tjänsteställe och åkt privat bil samt betalat bussbiljetter för privata pengar (infartsparkering sen buss), det är dom tjänsteresorna jag vill göra avdrag för som SKV sa var ok. Men då kanske det inte spelar någon större roll i slutändan om jag betalar från företaget till mig själv än om jag gör avdraget som privatperson senare? Dock vore det intressant att veta att - om jag skulle vilja ersätta en tjänsteresa som jag åkt med privat bil etc så skulle man då välja Utlägg resekostnader som post på lönen som enklaste sätt? Väljer säkert första alternativet men i syfte att lära. Tack!
... Visa mer
2023-12-11
17:42
Hej tack för tipset, det är ett alternativ jag funderat på att köra Men om jag skulle vilja gå ändå via bolaget hur gör jag det genom systemet på bästa sätt? Det kanske inte är någon skillnad i slutändan för mig/bolaget oavsett metod? Tack!
... Visa mer
2023-12-08
14:38
Hej, har under detta år åkt privat bil i tjänsten 2 dagar i veckan och ställt bilen på infartsparkering för att sedan ta bussbiljetten till jobbet. Samma sak hem. Har pratat med SKV och de säger att eftersom min hemvistelse är på annan ort 3 dagar i veckan kan jag använda avdragen här - https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/avdrag/privattjansteresafaq/jagreserendelitjanstenvilkareglergallerfordekostnadsersattningarsomjagfaravminarbetsgivare.5.10010ec103545f243e80001472.html Både schablon för privat bil och för bussbiljetterna Hur gör jag på bästa sätt för att betala ut dessa resepengar till mig själv i Aktiebolaget som jag själv äger och själv är anställd i? Lägger jag de som Utlägg resekostnader på min decemberlön t.ex? Dessa har jag alltså redan betalt ur privat ficka och med egen privat bil Om jag räknar ihop mina resor och det blir säg; 1000kr för bussbiljett (som privatperson betalat med moms etc) 2000kr för schblonbeloppade mil jag åkt med min privata bil Stort tack i vanlig ordning!
... Visa mer
2023-11-01
11:07
Tack för svar! Bara en sista - vilket konto är bäst att använda för personalvård? Mvh
... Visa mer
2023-10-31
21:44
Hej! Har läst om friskvårdsbidrag men tänkte ställa frågan här så jag förstår bättre med det nya lönesystemet i visma. Har ett AB, är anställd där och betalat via autogiro ett gymkort på c:a 3000 kr i år privat ink moms. Hur gör jag tekniskt om jag vill betala ut den ersättningen som friskvårdsbidrag i visma? Gör jag bara ett tillägg på nästa löneutbetalning och betalar ut det med lönen? I så fall vilket tillägg? Ska jag bokföra någonting som en egen verifikation? I så fall hur/på vilket sätt? Stort tack!
... Visa mer
2023-09-06
10:50
Hej toppen tack för hjälpen det löste det! Lösningen var alltså att tagga om sparkontot till företagskonto för att kunna använda det som betalkonto för avikostnaden. Borde väl inte innebära några andra problem vad jag kan se? Tack!
... Visa mer
2023-09-05
17:31
Hej tack för svar, yesbox har precis sådär, men tyvärr kommer det ändå inte upp som alternativ under betalning. Men jag kan nog spara om det som "Typ" Företagskonto istället för Sparkonto. När jag väljer Betala ifrån så kan jag bara välja Företagskonto eller Kassakonto, mina Sparkonton kommer inte upp i listan där. Kan lösningen vara att tagga om kontot från Sparkonto till Företagskonto måntro? Tack för hjälpen!
... Visa mer
2023-09-05
15:16
Hej tack för svar, har lagt till en Leveransfaktura men när jag väljer Betala får jag bara upp Företagskonto och Kassakonto (ej sparkonto att använda som betalning, kan ej dra pengarna från sparkontot). Ska jag då helt enkelt bara ändra detta Sparkonto till Företagskonto i inställningar så jag kan använda den som betalning?
... Visa mer
2023-09-05
14:28
Hej Joachim, precis, avikostnaden har dragits från sparkontot, inte företagskontot
... Visa mer
2023-09-05
11:15
Hej! Förde över pengar mellan konton och så poppade upp en Avlkostnad för överföringen på banken. Är inte helt säker var kostnaden kommer ifrån men det står ordagrannt AvIkostnad så jag antar det är en AVI-avgift? Hur som helst behöver jag bokföra att de drog bort 10 kronor i och med överföringen, hur gör jag det på bästa sätt? Såg i en tidigare tråd att man kunde lägga upp en leverantörsfaktura - har gjort det, men när jag ska välja betala kan jag inte välja kontot för betalning (har lagt till ett nytt konto 1935 så jag kan ha koll på sparkontot, och det är därifrån jag vill dra pengarna) Tacksam för hjälp hur jag lättast fixar att registrera dessa 10kr för betalning?
... Visa mer
2023-08-11
09:18
Hejsan, har ett placeringskonto med kort räntetid så har nu fått en utbetalning från banken - så kallad inlåningsränta för jag lånat ut pengar till banken. Hur bokför jag denna utbetalning på bästa sätt? Ska jag göra det via kassa/bankhändelser och välja övrig insättning t.ex? Är det något annat jag ska tänka på? Tack!
... Visa mer
2023-04-18
13:07
Hej tack för hjälpen! Och på kostnadsränta såg jag att det fanns kostnadsränta att välja så jag tog det helt enkelt
... Visa mer
2023-04-17
08:40
Hej! Har en post - korrigerad intäktsränta som står på mitt skattekonto med Minus 20kr. Har även en post med - Intäktsränta Plus 10kr. (Exempelsiffror) Vilka bokföringshändelser ska jag välja när jag matchar dessa händelser på Skattekontot? Jag har även en post för korrigerad Kostnadsränta - kan jag slå ihop alla dessa 3 och matcha dom som räntekostnader? Tack!
... Visa mer
2023-03-17
21:05
Hej jag undrar också - ska man då välja Övrigt Uttag - Egen kontering i så fall i rullistan?
... Visa mer
2022-05-05
08:20
1Gilla
Tack ja jag tror det löste sig 😉
... Visa mer
2022-05-04
22:51
Hej, sitter med momsredovisningen och ser att jag betalat en faktura men glömt skriva in moms på den fakturan Fakturan var på totalbeloppet 322,50 med datakommunikation 258kr + moms 64,50kr Men jag har lyckats att fylla i det såhär och registrerat i bokföringen - 322,50 + 0 i moms Så nu när jag sitter med momsredovisningen kommer helt enkelt inte de 64.50kr upp i min momsredovisning Hur gör jag lättast för att fixa det? Gör jag en korrigeringsverifikation och sedan gör om fakturan på nytt? Tack för hjälpen Uppdatering: verkar som jag kunde redigera kontona på fakturan då totalbeloppet var korrekt så det borde bli rätt nu om jag bara lägger till rätt konton(moms och datakommunikation), men rätta mig gärna om jag har fel
... Visa mer
2021-11-18
11:31
1Gilla
Hej toppen tack! Känner mig trygg i detta fall men ska absolut kolla upp 🙂 Tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-11-17
18:49
Har jag förstått rätt? 😉
... Visa mer
2021-11-16
18:39
1Gilla
Tack för svar! Ja precis, då reggar jag själva utlägget mot kund som en intäkt Och japp, vill gärna sedan göra ett löneutlägg på det jag lagt ut privat, då borde jag alltså bara lägga på lönearten tillägg efter skatt och ta hela beloppet som på kvittona Tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-11-15
10:57
Hej, tack för svar! Ok, så när det faktureras expenses gentemot kund så ska jag bokföra dom som vanlig intäkt egentligen (förstår jag rätt?). I mitt fall har jag självfaktura där jag rapporterat expenses i kundens system - har nu fått en självfaktura där det helt enkelt bara står expenses 10kr (exempelbelopp + moms). Låt säga att mina expenses var 10kr plus moms, gör jag rätt då om jag sätter lönen som vanligt och sedan tillägg efter skatt 10kr plus moms? (jag har ju de facto betalat med vanliga pengar efter skatt osv med moms på mina inköp) Tacksam för hjälp! Mitt första löneutlägg i visma
... Visa mer
2021-11-03
15:19
Hej! Kort fråga - har självfaktura och konsultar med aktiebolag. Har skickat in en expense report genom systemet till kund som nu kommit på självfakturan. Har åkt tåg bland annat som jag betalat ur min privata ficka. Nu står det på självfakturan expenses 1000kr plus moms, 1250kr inkl. moms. Hur redovisar jag detta i visma eekonomi samt hur gör jag själva utbetalningen från mitt företag till mig själv som privatperson nu när jag betalat detta privat? (samt ska jag registrera det på något särskilt sätt när jag gör lönebeskedet sen) Tacksam för hjälp!
... Visa mer
2021-04-30
15:38
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-04-22
19:15
Hej! Fått en leverantörsfaktura på; 3506 kr + 876,5 kr moms = 4383 kr totalt Har nu fått en delkreditering på samma faktura 1188 kr + 297 kr moms = 1485 kr totalt Har inte registrerat eller betalat någon faktura än - hur borde jag redovisa detta på lättaste sätt? Och vilka siffror borde jag betala/registrera? Supertacksam för svar som vanligt!
... Visa mer
2020-12-30
15:38
Tack för svar! Ska fundera lite, i värsta fall kan man väl be leverantören skicka ny faktura
... Visa mer
2020-12-30
15:22
Hej, ja tack för tipset Känner inte heller att det har någon impact på någonting, tvärtom tycker jag bara det är besvärligt att de valde att skicka innan årsskiftet, så det är helt klart lättast att sätta fakturadatum i Jan 2021. Om man skulle registrera fakturan i December och betalningen i 2021, hur skulle man behöva göra då? Tack för hjälpen!
... Visa mer
2020-12-30
15:14
Hej kan man göra så? Har inte lagt in det än, bara lagt som utkast Men ja det vore ju såklart mycket lättare
... Visa mer
2020-12-30
14:32
Hej! Kort fråga bara, Fått en försäkringspremie jag ska betala i februari 2021 och gäller för 2021. Men den kom till mig i Dec 2020 och är daterad 9:e dec 2020. Nu har jag årsavslut vid årsskiftet och undrar hur jag ska redovisa detta. Behöver jag göra något särskilt än att bara registrera detta som inköp/leveransfaktura och betala i februari 2021? Den är mindre än 5000 så tänkte inte periodisera utan vill bara betala 2021 och inte behöva krångla till det med årsskiftet. Gissar att ska man gå by the book ska man registrera fakturan i December och sedan ta kostnaden 2021 och lägga någon form av periodisering? Stort tack för hjälpen!
... Visa mer
2020-12-17
15:24
Hej! I början av året registrerade jag några inköp som inköp mot kvitto, använder dock fakturametoden så nu registrerar jag alltid fakturan. Men så till frågan i början av året har jag 3 fakturor som jag betalade men registrerade som inköp mot kvitto, har även laddat upp fotokopia kopplat till verifikationerna, så allting stämmer rent siffermässigt. Behöver jag nu inför årsbokslutet gå tillbaks och lägga till dessa som vanliga betalda fakturor och lägga upp nya leverantörer osv? Känner att det kan bli lite onödigt när redan alla siffror stämmer, även om det vore skönt att ha alla fakturor inlagda under inköp. Perioden är låst sedan flera månader tillbaks. Tack för svar!
... Visa mer
2020-12-11
14:10
Tack Roffakab! Då kan jag peta in det på det här sättet 🙂
... Visa mer
2020-12-10
22:55
Hej! Har sett några trådar om tjänstepension där några ger tips om att registrera in särskilda löneskatt redan på fakturan. Vill prova detta - är detta korrekt redovisat om man tar tjänstepension på 10.000 som exempel? Jag vill bara lägga till den beräknade särskilda löneskatten så den redovisas korrekt löpande. Vad innebär det rent tekniskt om jag registrerar enligt kontona nedan och är det ok att redovisa på detta sättet? Använder visma eekonomi. Tack! Betald tjänstepensionsfaktura på 10.000kr. Konto Debet Kredit 2440 - Leverantörsskulder 10 000,00 2514 - Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader 2 426,00 7412 - Premier för individuella pensionsförsäkringar 10 000,00 7533 - Särskild löneskatt för pensionskostnader 2 426,00
... Visa mer