Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fråga om bokföring när jag använder 2 olika betalsystem på min hemsida

Hejsan 

Jag behöver lite hjälp. 

Jag har idag en butik på Shopify där jag både använder Shopify Payments och även Nets payments , hur ska jag bokföra inbetalningarna som kommer dagligen från dessa 2 separat i min dagskassa ? 

Sen så säljer jag också till olika länder , dvs både till Sverige , Danmark och snart ett 3dje land.

Hur gör jag dagskassan då ? 
Ska jag göra en dagskassa för sverige , en för danmark och en för det 3dje landet som kommer snart?

Tacksam för svar

3 SVAR 3
Pamela J
MODERATOR

Hej @DanielHaghnazarian ,

 

Du gör endast en dagskassa per datum, oavsett om det inkluderar olika betalsystem och/eller försäljning till kunder i olika länder. Du kan använda t ex konto 1580 för Shopify payments och 1581 för Nets payments.

Gällande försäljningen till andra länder är det väldigt viktigt att du bokför den på rätt bokföringskonto med rätt momskod så att den redovisas korrekt i din momsdeklaration. 

 

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela

Hej Pamela 
Tusen tack för snabbt svar. 

Får jag artigt ställa en till fråga ? Hur bokför jag olika momskoderna för de olika länderna om du ser på bifogad bild ? 

Där skriver jag ju summan som jag har sålt för på dagen , samt momsen , men om jag har tex sålt för 1000 kr och 250 kr är från försäljning i Sverige och 250 från försäljning i Danmark samt 500 från försäljning i Finland.

Hur får jag in det på respektive rad här?

Tack på förhandMomsfråga Visma.PNG

Hej

Det kan hanteras på olika sätt beroende på om du säljer till företag eller privatpersoner. Enda gången försäjningen skilljs åt är om du säljer till företag inom - utanför EU eller om du säljer till privatpersoner utanför EU.

Visar med ett exempel där de vanligaste varianterna av varuförsäljning finns med.

 



Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim