Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fråga på ett tidigare inlägg om arkivering av räkenskapsinformation

Hej,

I en artikel av Mita Jonsson står så här:

Om ett dokument, exempelvis leverantörsfaktura, har mottagits i pappersform måste pappret sparas även om man skannar in dokumentet, eftersom man inte får byta form de första tre åren. Därefter kan man spara informationen i elektronisk form och kasta pappret om man vill. Enligt lagen ska räkenskapsinformationen sparas i minst 7 år totalt efter räkenskapsårets utgång. Den dokumentation redovisningskonsulten upprättar för egen räkning ska fortfarande arkiveras i minst 10 år.

Vad är det som avses med den sista meningen om 10 år?


2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Räkenskapsinformation är sådan information som framgår av bokföringslagen. Ansvaret för denna information och dess arkivering vilar på den bokföringsskyldige, det vill säga uppdragsgivaren (du). Arkiveringstiden för räkenskapsinformation är alltså minst sju år. 

Dokumentation som redovisningskonsult upprättar avser bl a det arbetsmaterial som de använt använt för att utföra uppdraget, vilka väsentliga diskussioner som förts med uppdragsgivaren och vilka slutsatser som ni kommits fram till. Det ska alltså gå att skaffa sig en övergripande förståelse för hur uppdraget har utförts. Det är helt enkelt redovisningskonsultens interna dokumentation för ett aktuellt samarbete, och dokumentationstiden för denna är minst tio år. Anledningen till att den är satt till 10 år hänger samman med preskriptionstiden i skadeståndsärenden.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack för klargörandet!

Stina