Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fråga utdelning vinst fåmansbolag

Hej! Kan ha gjort en liten tabbe... Jag startade mitt ab i april 2022 (räkenskapsår slut 2022-12-31). Gjorde en liten vinst och nu när jag fixade årsredovisningen i visma och skickade in i januari i år (2023) så la jag också in utdelning på en del av vinsten.  Har sedan haft "årsmöte" och klubbat igenom utdelningen samt betalat ut den. 
Sedan hittade jag några trådar där folk påstod att man inte får ta utdelning om man inte ägt aktier i starten av räkenskapsåret. Blev lite orolig då utifall det menas att jag inte kan ta utdelning från 2022 eftersom jag startade mitt ab i mitten av året? Eller menas det bara att jag inte kan ta utdelning förrän efter räkenskapsåret 2022 är slut?

Blev lite förvirrad eftersom jag gjorde utdelningen i visma och tänkte att den i såna fall skulle larma om det var emot regelverket. 

Så min grundfråga är helt enkelt om jag kan ta utdelning från vinsten för 2022 nu eller om jag enligt reglerna måste vänta till 2024 innan jag tar ut dem. 
Tacksam för svar!

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du har gjort helt rätt. När du bokfört vinsten 2022 och upprättat Årsredovisning per 2022-12-31 finns ett Fritt eget kapital som aktieägarna kan disponera för utdelning. Beslut tas på bolagsstämman när ÅR är fastställd.

 

Den andra frågan gäller beskattning av utdelning i fåmansföretag. För att kunna beräkna och utnyttja utdelningsutrymme med 20 % beskattning måste man äga aktier vid kalenderårets början det år utdelningen beslutas. I ditt fall ägde du aktier 2023-01-01 och kan beräkna utrymmet i nästa års deklaration med hjälp av K10-blankett.

 

Räkenskapsårets början 2022 har ingen betydelse i detta fall.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack så mycket för hjälpen!