Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Axel w
MEDLEM

Frågor angående utdelning

Hej,

 

Några frågor gällande utdelning.

 

Jag har ett K2 aktiebolag och använder Visma eekonomi samt Visma årsredovisning.

När jag gjorde mitt bokslut för 2020 så valde jag att ta ut en utdelning på ca 100 000 kronor. Bokslutet gjordes med hjälp av Visma årsredovisning. Vad jag förstod så skulle Visma i och med detta sköta all kontering av utdelningen.

 

Jag har under året hunnit ta ut ungefär 50000 kronor i olika mindre uttag.

Nu till några frågor angående detta.

 

1, Var har Visma och Visma årsredovisning lagt de initiala 100000 kronorna? I vilket konto/post kan jag se att de är öronmärkta för utdelning?

 

2, Detta för mig in på nästa fråga. De 4 småuttagen som totalt uppgår till ca 50000 kronor, hur ska dessa bokföras och på vilka konton? Det konto som de första pengarna (100k) bokfördes på måste ju minska med motsvarande belopp som jag tagit ut?

 

3, Om jag har kvarvarande utdelning som inte är uttaget, hur bokförs denna kvarvarande summa så det inte felaktigt belastar 2021 års bokslut?

 

Tack för hjälpen!

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Efter årsstämman ska du manuellt bokföra stämmans beslut avseende föregående års vinst. Om ingen utdelning lämnas går hela beloppet över från konto 2099 till 2091. Den del som ska lämnas som utdelning debiteras 2099 och krediteras 2898 eller i fåmansbolag ev 2893. Vid utbetalning av utdelningen debiteras 2898/2893. Den del av vinsten som inte ska delas ut ska överföras från 2099 till 2091. Där står den kvar tills beslut tas efter nästkommande bokslut om ny utdelning ska beslutas. 

 

Så för fråga 1) ska du göra en manuell verifikation och flytta de 100.000 från 2099 till 2898/2893. Resten av fg års vinst för du till 2091, så att 2099 är nollställt inför det nya bokslutet.

 

När det gäller fråga 2) ska de beloppen debiteras 2898 eller 2893, beroende på hur du väljer att bokföra enligt fg svar. 

 

Och slutligen 3) - det resterande, obetalda, utdelningsbeloppet står kvar på 2898 eller 2893 tills vidare. Tänk på att du ska skatta för utdelningen oavsett om beloppet är utbetalt eller inte. 

 

Lycka till!

 

 

Om man är osäker som jag hur man hanterar detta är det värt att anlita en redovisningsbyrå för bokslutet/årsred. för att hantera detta. Men klart bra om man själv. Men då måste man veta vad man gör, 100%.

 

/P