Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Evita07
MEDLEM

Minska vinst med provisionskostnad VMB

Hejsan 🙂

 

Ok nu har jag invecklade frågor, för mig iaf som är ny.

  1. Jag har köpt en vara för säg 100 000kr från eu-land privatperson
  2. Jag sålde varan för 200 000kr i Sverige till privatperson
  3. Jag hade en som förmedlade min försäljning och han har skickat mig en faktura på hälften av de 100 000kr som vart mellanskillnaden av köp o försäljning. Han har sitt företag i annat eu-land.
  4. Frågan är, får jag dra av hans del då han har skickat mig en faktura på hälften av vinsten? alltså kan jag räkna bort hans provision på 50  000kr så att jag uppger att min vinst blir på 50 000kr? Ska jag räkna moms på 50 000kr Funkar det så? Eller? //Förvirrad 😉

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Här skulle jag nog rekommendera dig att kontakta en konsult alternativt Skatteverket för vägledning. Jag skulle nog säga att man inte får lov att dra provisionen eftersom själva provisionen i sig bör ha EU momshanteringsregler, dvs fiktiv moms och att det bör hanteras som en separat kostnad. 

 

Jag kan tyvärr inte hitta någon information kring detta dock så det är bäst att kontrollera med konsult eller Skatteverket så att inget blir redovisat fel. Kanske att någon annan användare i forumet har varit med om detta tidigare som kan dela med sig av sin erfarenhet?

 

Ha det fint!

/ Josefine