Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Frågor kring aktieutdelning

Jag har en eget litet konsult AB med en omsättning på lite mer än 1,2M.

I slutet på året blir kassan skral, då huvudelen har investerats i aktier, i en företagsägd  KF.  Dessa ligger back förnärvarande.  Kan jag ändå ta ut en liten aktieutdelning 2023?  Motsvarande det belopp jag har i kassan per 31 Dec, med support att det finns minst 6 gånger det beloppet i värdepapper, som kan säljas när som helst behov föreligger.  ??

 

Mvh

Pontus

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om aktieutdelning är möjlig handlar inte enbart om det finns pengar i kassan, utan det beror också på om det egna kapitalet tillåter. Sen kräver det självklart att du har tillräckligt med pengar för att överföra den planerade aktieutdelningen och samtidigt klara att betala dina skulder, men du måste även ha ett fritt eget kapital ( balanserad vinst m.m. ) som tillåter dig att ta den utdelningen du planerar. Du kan läsa mer om detta här. Du kan även läsa om försiktighetsregeln här i lagtexten. Man får också bara ta utdelning på redan fastställd vinst, dvs i redan stängda deklarerade år och inte den beräknade vinsten man planerar att få under ett aktivt räkenskapsår. 

 

Så med det sagt, så skulle jag säga att det inte är tillåtet att ta utdelning på motsvarande belopp du har på ditt företagskonto, om detta innebär att du påverkar företagets likviditet på ett sätt som inte går att försvara. Gällande om man kan försvara det med att företaget äger andra tillgångar som snabbt kan omvandlas till pengar så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en redovisningskonsult alternativt om du har tex en revisor för att få bäst svar. 

 

Ha det fint, hoppas detta hjälper dig framåt. 

Josefine